EPN-V2

KREFT6050 Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Advanced Programme in Cancer Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for lovverk og føringer som regulerer rehabiliterings- og habiliteringsfeltet
  • redegjøre for rehabilitering og habilitering som begreper og kunnskapsområder
  • redegjøre for hvordan fysioterapeuten kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i individuelle rehabiliterings- og habiliteringsprosesser i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • redegjøre for fysioterapeutiske tilnærminger i psykisk helsearbeid
  • redegjøre for bevegelsesutvikling hos barn, fysioterapeutisk undersøkelse av barn og fysioterapeutiske tiltak for å fremme barns motoriske læring og funksjon
  • redegjøre for fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nevrologiske lidelser samt behandling og tiltak
  • beskrive fysioterapeutiske undersøkelser og kartlegging av personer med nedsatt lungefunksjon og forslag til tiltak
  • redegjøre for fysioterapeutens bidrag innen rehabilitering av personer med hjertelidelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ICF som modell for funksjonsvurdering og tiltak innen rehabilitering
  • dokumentere gjennomføringen av en standardisert undersøkelse av barn (0-18 mnd.) og vurdere resultatene
  • beskrive og vurdere standardiserte fysioterapeutiske undersøkelser av personer med nevrologiske lidelser og eldre personer med falltendens
  • beskrive utvalgte standardiserte undersøkelser av personer med nedsatt lunge- og hjertefunksjon
  • reflektere over utfordringer og muligheter i bevegelsesgrupper for ulike pasient-/brukergrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemmaer knyttet til kompleksiteten i individuelt rehabiliteringsarbeid
  • diskutere utfordringer i tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid innen rehabilitering og habilitering

Content

  • Vitenskapsteori
  • Forskningsprosessen
  • Forskningsdesign og -metoder
  • Forskningsetikk
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Dessuten skal studentene gjennomføre en observasjon i rehabiliteringsfeltet. Studentene får skriftlige oppgaver som kan samles i en mappe som studenten kan med seg som hjelpemiddel til eksamen, jf. eksamen nedenfor. Noen oppgaver bør gjøres individuelt, mens andre bør gjøres i gruppe.

Course requirements

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 30 min

Assessment

Mappe med skriftlige oppgaver, jf. informasjonsskriv om eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, VPSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000 er 100% overlappende.