Programplaner og emneplaner - Student
KOMLP6100 Practical Training, 3rd Term Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis, 3.semester
- Study programme
-
Complementary teacher educationSupplementary Teacher Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Praksisopplæringen har som overordnet mål å gi studenter som tar kompletterende lærerutdanning den kompetansen de trenger for å arbeide som lærere i den norske grunnskolen. Studentene skal bli kjent med den norske grunnskolen, lærerens arbeid og mangfoldet i den norske skole. Dette oppnås gjennom et tett samarbeid mellom Universitetet og praksisopplæring. Praksisopplæringen har en progresjon hvor studentene får flere selvstendige oppgaver og større grad av ansvar. Det legges stor vekt på at studenten får utvikle et fagspråk, tilpasset norsk skolekontekst
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om lærerens rolle i den norske skolen
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
- har kunnskap om hvordan styringsdokumenter påvirker skolehverdagen
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheter som grunnlag for læring
- har kunnskap om observasjonsmetoder
Ferdigheter
Studenten:
- kan observere undervisning, utøvende klasseledelse og elevers læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over profesjonsetiske dilemmaer
- kan reflektere over overgangen mellom trinn
Content
Praksisopplæringen i første semester vektlegger det norske skolesystemet og dets styringsdokumenter, lærerprofesjonalitet, profesjonsetikk, vurdering og forholdet mellom språk og læring.
Tema for observasjon er knyttet til lærerens og elevens hverdag på skolen, og er spesifisert i vurderingsrapport for praksis. Observasjonstemaene er generelle, slik at praksislærer, i samarbeid med studenten, kan tilpasse temaene slik at de passer den enkelte student. Den enkelte students tidligere erfaringer og utdanning kan danne bakgrunn for disse vurderingene.
Course requirements
Studenten skal levere skriftlige veiledningsgrunnlag med didaktiske og fagdidaktiske vurderinger for all undervisning de har ansvar for. Arbeidskrav knyttet til praksis framkommer i emneplanen for profesjonsfaget (emne 1 og 3) og emneplanen for språk og læring (emne 2). Studenter som tar norskspråklige emner kan også ha arbeidskrav knyttet til praksis. Dette fremkommer i emneplanene.
Obligatorisk deltakelse
Veiledet observasjon og veiledet praksis utgjør en sentral del av studiet. Deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk og krever derfor 100% oppmøte (jf. Retningslinjer for praksisopplæringen ved grunnskole- og faglærerutdanningen, fakultetet LUI). Manglende deltakelse medfører at studenten ikke vil kunne få vurdert praksisperioden. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.
Assessment
I dette emnet skal studentene gjennomføre et IT-prosjekt ved en relevant bedrift, en offentlig organisasjon eller en ideell organisasjon, individuelt eller i gruppe på opp til 5 studenter, med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Studentene vil arbeide med et produkt som er relevant for oppdragsgiveren, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet for en teknologi allerede i bruk hos oppdragsgiveren.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av en veileder ved OsloMet før prosjektstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Grading scale
Ingen ut over opptakskrav.