Programplaner og emneplaner - Student
KOML6400 Language, Learning and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Læring, språk og kommunikasjon
- Study programme
-
Supplementary Teacher Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Språk er et viktig verktøy for læring og for deltaking i samfunn og arbeidsliv. I emnet språk, læring og kommunikasjon de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig vektlagt. Det er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring av fagene på høgskolen og for å kunne utvikle elevenes læring i skolefagene. Mestring av disse ferdighetene legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv.
Required preliminary courses
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet. Studenter må ha bestått minimum 10 studiepoeng fra emne 1 eller 2 og dokumentere norsk språk på B2-nivå, skriftlig og muntlig, fra Kompetanse Norge sin norskprøve.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til barn og unges språk- og litterasitetsutvikling
- har kunnskap om norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv, og kan se eget morsmål i lys av dette
- har kunnskap om flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå og om spesielle språklige utfordringer andrespråkselever kan ha i norsk skole
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke varierte arbeidsmåter for å legge til rette for språk- og litterasitetsutvikling hos elevene
- kan på en selvstendig måte og i samarbeid med andre integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
- kan skrive ulike typer akademiske tekster om komplekse profesjonsrelaterte tema med en oversiktlig, leservennlig og hensiktsmessig oppbygging og uttrykksform og med utfyllende og nyansert argumentasjon og drøfting
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
- kan bruke språket muntlig og skriftlig til å videreformidle, bearbeide og sammenfatte informasjon på en hensiktsmessig måte
- har kjennskap til språksituasjonen i Norge med to sidestilte skriftlige målformer og ikke-normert talemål og har strategier for å forholde seg til begge målformer og ulike talemålsvarianter i profesjonssammenheng
- kan videreutvikle egen og andres språkforståelse ved å utforske nye språklige uttrykk, å gjøre komplekst og utfordrende innhold mer tilgjengelig for målgruppen og bruke sine flerspråklige og faglige ressurser og erfaringer i sin yrkesutøvelse som lærer
Content
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der hele mappen har en innsatsomfang som tilsvarer 10-13 sider (23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom).
Mappen inneholder tre oppgaver:
- En praktisk oppgave med utgangspunkt i ER-modellering.
- En praktisk oppgave tilknyttet bruken av databaseteknologi innenfor arkivdanningen.
- Et skriftlig arbeid med utgangspunkt i pensum der arbeidet har et omfang på 3-5 sider (6.900 - 11.500 tegn inkludert mellomrom, Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlag for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere en omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Teaching and learning methods
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen. I løpet av semesteret skal det skrives en større skriftlig semesteroppgave.
Course requirements
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital dokumentasjonsforvaltning. Det tar for seg sammenhengene mellom nyere arkivteori og digital dokumentasjonspraksis med vekt på relevante standarder. Det legges vekt på datamodellering og hvordan databaser brukes under dokumentasjonsprosessen.
Undervisningsspråk er norsk.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god forståelse av arkiv- og dokumentasjonsbegrepet i en digital kontekst.
- har grunnleggende kunnskap om databaseteori og datamodellering.
- har god kunnskap om oppbygging og funksjoner i NOARK 5-standarden.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale teoretiske og metodologiske begreper knyttet til danning av digitale arkiver
- kan strukturere enkle datamodeller og databaser og utføre enkle spørringer mot en database
- kan anvende relevante nasjonale/internasjonale IKT-, arkiv- og dokumentasjonsforvaltningsstandarder
Generell kompetanse
Studenten
- kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i dokumentasjonsforvaltningspraksis
- har innsikt i rollen databaser og ER-modellering spiller i dokumentasjonsforvaltningsprosessen
Grading scale
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Examiners
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten levere to skriftlige arbeidskrav. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studenten å strukturere læringen i løpet av semesteret.
- Arbeidskrav 1 gir innsikt i ER-modellering
- Arbeidskrav 2 gir innsikt i oppbygging og bruk av en relasjonsdatabase for et angitt scenario
Oppgavene kan skrives individuelt eller i gruppe (maks 4 per gruppe). Hvert arbeidskrav har et omfang som tilsvarer 2-3 sider (4.600 - 6.900 tegn inkludert mellomrom).
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.