Programplaner og emneplaner - Student
KOML6300 Diversity in the School Course description
- Course name in Norwegian
- Mangfold i skolen
- Study programme
-
Supplementary Teacher Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene innsikt i ulike perspektiver på læring: utvikling av gode læringsmiljø og inkluderende læringsfellesskap, barn og unges sosialisering. Emnet skal gjøre studenten i stand til å lede elevers læring, samt å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning tilpasset elevers ulike bakgrunn og behov. Studentene skal videreutvikle sine norskferdigheter både muntlig og skriftlig i undervisningen og gjennom arbeidskravene, særlig relatert til profesjonsfaglig og akademisk norsk.
Required preliminary courses
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet. Studenter må ha bestått minimum 10 studiepoeng fra emne 1 eller 2 og dokumentere norsk språk på B2-nivå, skriftlig og muntlig, fra Kompetanse Norge sin norskprøve.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike vurderingsformer og sammenhengen mellom vurdering og læring.
- har kunnskap om tilpasset opplæring, inkludering og opplæring av elever med ulike behov og forutsetninger, da spesielt elever med flerspråklig bakgrunn og spesielle behov.
- har kunnskap om spesialundervisning, spesialpedagogisk praksis og sentrale styringsdokumenter knyttet til elevers rettigheter og skolens plikter i møte med spesielle behov.
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har kunnskap om sosialisering og sosialiseringsprosesser og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene.
- har kunnskap om flerspråklig utvikling, om hvordan elevenes språklige erfaringer har innvirkning på læringsprosesser og om betydningen av å trekke inn elevenes språklige ressurser i undervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre tilpasset undervisning i det mangfoldige klasserommet og ha en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
- kan bruke ulike vurderingsformer og se sammenhengen mellom vurdering og læring
- kan planlegge og igangsette tiltak som kan forebygge mobbing og konflikter.
- kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
- kan gi klare, detaljerte beskrivelser og presentasjoner av komplekse emner, utdype og videreutvikle viktige momenter, argumentere overbevisende for et standpunkt og gi adekvate tilsvar til komplekse motargumenter
- kan delta i ulike typer meningsutvekslinger på en språklige passende måte uten at språket setter noen begrensninger for kommunikasjonen og fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
Generell kompetanse
Studenten
- har en kultursensitiv tilnærming til håndtering av ulike tradisjoner, verdier, kulturelle og religiøse praksiser med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
- kan analysere og håndtere ulike former for mangfold med utgangspunkt i overordnede perspektiver slik de fremkommer i sentrale styringsdokumenter for skolen.
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingssamtaler og foreldresamtaler
- kan synliggjøre kulturelt og språklig mangfold i norsk skole
- har videreutviklet forståelse for den rollen språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
Content
The exam consists of two parts:
1) Written group project report, weighted 70%,
2) Oral group presentation of the project following by individual Q&A, weighted 30%.
The assessment is in the form of group evaluation with 2-4 students in each group. The project report is approximately 5000 words. The oral presentation should be within 15-20 minutes followed by individual Q&A sessions of 5-10 minutes each.
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) for the student to pass the course.
Assessment part 1) can be appealed. Assessment part 2) cannot be appealed.
Teaching and learning methods
Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen.
Course requirements
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Tilpasset opplæring og inkludering
Individuell skriftlig analyse av en case med relevans for praksisopplæringen. Omfang: 1000 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gjøre kunnskapsbaserte overveielser med hensyn til tilpasset opplæring.
Arbeidskrav 2: Elevvurdering
Kandidaten skal skrive et fagnotat om vurdering (800 ord +/- 10 %) hvor kandidaten redegjør for ulike vurderingsformer og drøfter fordeler og utfordringer knyttet til ulike vurderingsformer. Formålet med arbeidskravet er at kandidaten skal gjøre seg kjent med ulike begreper innen vurderingstematikken og kunne reflektere rundt hvordan lærerens valg av vurderingspraksis kan ha innvirkning på elevenes læring.
Arbeidskrav 3: Informasjonsskriv til foresatte
Individuell skriftlig oppgave.
Del 1: Studenten skal skrive et informasjonsskriv til foresatte om hvordan han/hun vil jobbe med elevenes læringsmiljø.
Del 2: Studenten skal begrunne og reflektere rundt de valgene som ble tatt i informasjonsskrivet. Omfang totalt på del 1 og del 2 er 600 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal gjøre seg kjent med relevant lovverk og teori knyttet til elevenes læringsmiljø og å øve på kommunikasjon med hjemmet.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
Assessment
The course follows the undergraduate course 'Geotechnics' or 'Geotechnical Engineering' to broaden the fundamental concepts for graduate students. It provides the foundation for advanced geotechnical topics such as critical state soil mechanics (one soil mechanical theory), finite element simulation of geotechnical engineering, geoenvironmental engineering, foundation engineering, and others. It deepens the understanding of topics such as soil classification, shear strength of soils, and stress and strain state analysis, etc. which have been briefly introduced in the bachelor level course. Besides, some new topics such as soil elasticity, general soil mechanical behaviors, soil plasticity, and the concept of constitutive modeling will also be introduced in this course.
Permitted exam materials and equipment
After completing this course, the student will gain the following knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
Students have in-depth knowledge of:
- soil aggregate, plasticity, and classification
- soil mechanical behavior: elasticity, plasticity, and shear strength
- effective stress and pore water pressure development due to loading
- stress path
- clay sensitivity and anisotropy
- concepts of constitutive modeling and soil state parameters
- cyclic loading properties
Skills
Students can:
- understand index properties of fine-grained and coarse-grained soils and perform soil classification
- interpret soil parameters from various types of experimental tests
- have a fundamental understanding of stress and strain states and general mechanical behaviors of soils
- apply soil elastic plasticity theory and concept of constitutive modelling
General competence
Students:
- have a solid understanding of general soil mechanical behaviors under various loading conditions
- have a good understanding of typical geotechnical parameters and application to engineering design
- have some simple form practice (for example in Excel) to use elastic-plasticity theory to simulate soil behaviours
Grading scale
Lectures, exercises and projects
Examiners
Three written homework assignments