EPN-V2

KOML6100 Norwegian Language Related to the Teaching Profession Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsrettet norsk
Study programme
Supplementary Teacher Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eller gruppeeksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
  • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
  • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
  • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
  • Anvendelse av relevant teori.
  • Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Required preliminary courses

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Learning outcomes

  • Profesjonell utvikling
  • Case-studier
  • Svømming og livberging
  • Dans

Content

Undervisningen i tar opp følgende hovedområder:

  • Læreplanverket
  • Lærerrollen i norsk skole
  • Norsk språksystem
  • Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
  • Kommunikative øvelser
  • Arbeid med lytteforståelse
  • Arbeid med skriftlige tekster

Teaching and learning methods

To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Course requirements

I dette semesteret er det en sammenheng mellom arbeidskrav og eksamensform. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

 

Arbeidskrav 1: Å være lærer

Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent.

 

Arbeidskrav 2: Sammenligning av skolen i Norge og landet studenten har hatt sin skolegang i

Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent

 

Arbeidskrav 3: Sammendrag av en fagtekst

Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en fagtekst. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent

 

Arbeidskrav 4: Sammendrag av en muntlig fremstilling

Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en muntlig fremstilling. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forstå komplekse muntlige fremstillinger, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent

 

Arbeidskrav 5: Lærerintervju

I arbeidskravet skal studentene intervjue en lærer i norsk skole. I forkant skal studentene levere en intervjuguide med faglige begrunnelser (1000 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Studentene må selv avtale tidspunkt for intervju (30-45 min) med en lærer i grunnskolen. Det skal lages et refererende notat fra intervjuet. Intervjuet skal danne utgangspunkt for muntlig eksamen på dette emnet. Målet med arbeidskravet er at studenten skal få økt forståelse for lærerprofesjonen og for skolen som organisasjon, samt øve på muntlig kommunikasjon i en profesjonssammenheng. Lærerintervjuet og pensumlitteratur skal gi en bakgrunn for studentenes refleksjoner.

 

Arbeidskrav 6: Diskusjon av et profesjonsrelatert tema

Video med omfang 5-7 minutter. Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å uttrykke egne meninger og delta i diskusjoner om profesjonsrelaterte temaer.

 

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter i profesjonsrelatert norsk. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin yrkesspråklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har krav om 80 % deltakelse, dette inkluderer både undervisning på samlingene og nettbaserte aktiviteter. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.

Assessment

Bestått KDM2100 Intensjon og produksjon.

Permitted exam materials and equipment

Del 1: Ingen.

Del 2: Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.

Grading scale

Eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått. Eksamensdelene vektes likt. Begge eksamensdeler må være bestått for å få emnet bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.