Programplaner og emneplaner - Student
KOML6100 Norwegian Language Related to the Teaching Profession Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrettet norsk
- Study programme
-
Supplementary Teacher Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eller gruppeeksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema.
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
- Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
- Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
- Anvendelse av relevant teori.
- Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Learning outcomes
- Profesjonell utvikling
- Case-studier
- Svømming og livberging
- Dans
Content
Undervisningen i tar opp følgende hovedområder:
- Læreplanverket
- Lærerrollen i norsk skole
- Norsk språksystem
- Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
- Kommunikative øvelser
- Arbeid med lytteforståelse
- Arbeid med skriftlige tekster
Teaching and learning methods
To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Course requirements
I dette semesteret er det en sammenheng mellom arbeidskrav og eksamensform. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Å være lærer
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav 2: Sammenligning av skolen i Norge og landet studenten har hatt sin skolegang i
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med dette arbeidskravet er at studentene skal øve på skriftlig fremstilling. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 3: Sammendrag av en fagtekst
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en fagtekst. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å lese og forstå fagtekster, oppsummere hovedinnholdet og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 4: Sammendrag av en muntlig fremstilling
Skriftlig tekst med omfang (300 ord +/- 10 %), sammendrag av en muntlig fremstilling. Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forstå komplekse muntlige fremstillinger, oppsummere hovedinnholdet, uttrykke sine meninger og skrive en sammenhengende tekst. Det vil bli gitt skriftlig tilbakemelding på teksten i arbeidskravet, i tillegg til vurderingen godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 5: Lærerintervju
I arbeidskravet skal studentene intervjue en lærer i norsk skole. I forkant skal studentene levere en intervjuguide med faglige begrunnelser (1000 ord +/- 10 %). Arbeidskravet gjennomføres individuelt. Studentene må selv avtale tidspunkt for intervju (30-45 min) med en lærer i grunnskolen. Det skal lages et refererende notat fra intervjuet. Intervjuet skal danne utgangspunkt for muntlig eksamen på dette emnet. Målet med arbeidskravet er at studenten skal få økt forståelse for lærerprofesjonen og for skolen som organisasjon, samt øve på muntlig kommunikasjon i en profesjonssammenheng. Lærerintervjuet og pensumlitteratur skal gi en bakgrunn for studentenes refleksjoner.
Arbeidskrav 6: Diskusjon av et profesjonsrelatert tema
Video med omfang 5-7 minutter. Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4 studenter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å uttrykke egne meninger og delta i diskusjoner om profesjonsrelaterte temaer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av studentenes muntlige og skriftlige ferdigheter i profesjonsrelatert norsk. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin yrkesspråklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emnet har krav om 80 % deltakelse, dette inkluderer både undervisning på samlingene og nettbaserte aktiviteter. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
Assessment
Bestått KDM2100 Intensjon og produksjon.
Permitted exam materials and equipment
Del 1: Ingen.
Del 2: Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis.
Grading scale
Eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått. Eksamensdelene vektes likt. Begge eksamensdeler må være bestått for å få emnet bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.