EPN-V2

KOM6100 The Norwegian School System and the Teaching Profession Course description

Course name in Norwegian
Det norske skolesystemet og lærerprofesjonen
Study programme
Complementary teacher education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Dette emnet er en introduksjon til det norske skolesystemet og lærerprofesjonen. Lærerens mandat og oppgaver, styringsdokumenter for skolen og skolens rolle i et demokratisk samfunn er særlig vektlagt.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om undervisning for bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om hovedtrekk i nyere norsk historie
  • har kunnskap om det norske skolesystemet og styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet
  • har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
  • har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
  • har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over didaktiske og skolefaglige spørsmål knyttet til elever med ulik bakgrunn
  • kan planlegge undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati

Generell kompetanse

Studenten

  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
  • kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Content

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • At least one individual written assignment in which the use of software is an integral part.

Teaching and learning methods

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Med bakgrunn i studentenes norskspråklige ferdigheter vil en eventuell opplæring i norsk språk, praksisopplæring og fagopplæring i kompletterende lærerutdanning være nært knyttet sammen.Flere oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen

Course requirements

Praksisopplæring

For nærmere beskrivelser av praksisopplæring, se egen praksisplan.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig skoleeksamen kan avlegges:

Lærerintervju:

Individuell skriftlig og individuell muntlig presentasjon. Målet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere rundt sin egen lærersosialisering. Lærerintervjuet og pensumlitteratur skal gi en bakgrunn for studentenes refleksjoner. Oppgaven er todelt med en skriftlig del (1200 ord, +/- 10 %) og et muntlig framlegg (ca 15 min).

Profesjonsetikk:

Individuell skriftlig innlevering og individuell muntlig presentasjon. Målet med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag. Arbeidskravet er knyttet til praksisopplæringen der studentene skal identifisere et profesjonsetisk dilemma, og analysere dette ved bruk av teori og modeller. Individuell skriftlig innlevering (1500 ord, +/- 10 %) og muntlig framlegg (ca15 min).

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

For å kunne avlegge eksamen i emnet kreves deltakelse i undervisning:

  • Udokumentert fravær som overstiger 20 prosent medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
  • Studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som overstiger 20 prosent, må levere et skriftlig arbeid som kompenserer for fraværet.

Se nærmere omtale av obligatorisk tilstedeværelse i programplanen.

Assessment

Skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen

Permitted exam materials and equipment

No requirements over and above the admission requirements.

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.

Skills

The student is capable of

  • using the derivative to model and analyse dynamical systems.
  • explain how the integral may be used in order to calculate quantities such as areas, volumes and work.
  • discussing numerical methods for solving equations.
  • discussing methods for solving systems of linear equations by means of matrix calculations.
  • accounting for the number of solutions a system of linear equations has.
  • solving equations which involve complex numbers.
  • discussing the ideas behind some analytical and numerical methods which are used for solving first order differential equations.
  • explaining key concepts such as iteration and convergence in relation to numerical methods.

Knowledge

This requires that the student is capable of

  • determining exact values for the derivative and the antiderivative using analytical methods.
  • using the definitions as a point of departure for computing approximate numerical values of the derivative and the definite integral and assessing the accuracy of these values.
  • using the derivative to solve optimization problems.
  • calculating sums and products of matrices, inverting matrices and determining determinants.
  • performing calculations with complex numbers.
  • solving equations by implementing numerical methods such as the bi-section method and Newton method.
  • using Taylor-polynomials for approximating functions and determining the error for certain numerical methods.
  • solving separable and linear differential equations using anti-differentiation.
  • finding numerical solutions to initial value problems using the Euler method
  • implementing basic numerical algorithms by means of assignment, for and while loops, if tests and similar.

General competence:

The student is capable of

  • transferring a practical problem into a mathematical formulation, so that it can be solved, either analytically or numerically.
  • writing precise explanations and motivations for using procedures, and demonstrating the correct use of mathematical notation.
  • using mathematical methods and tools in numerical problems solving.
  • using mathematics in communicating engineering issues.
  • assessing the results of mathematical calculations.

Examiners

The teaching is organised as scheduled work sessions. During the work sessions, the students shall practise the subject matter that is presented. Some of the teaching will comprise problem-solving practice, where implementing numerical algorithms is a natural component. The content of the practice includes discussions and cooperation, and individual practice on assignments. Between the scheduled work sessions, the students must work individually on calculating exercises and studying the syllabus.