EPN-V2

KJTS3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Students shall apply the knowledge and skills they have acquired in over the course of the degree programme to a realistic engineering problem. They shall demonstrate the ability to further develop their knowledge and skills in theoretical and/or practical problem-solving. Students shall demonstrate a responsible and ethical approach to their professional expertise. The course builds on the first and second years of the study programme.

Recommended preliminary courses

• Bacheloroppgaven skal normalt skrives i gruppe på to studenter, eventuelt alene eller i gruppe på tre studenter. Oppgaveskrivingen er et selvstendig arbeid

• Det gis også undervisning (forelesninger, seminarer) i oppgaveskriving, samt individuell veiledning

• Studentene tilbys inntil 4 timer veiledning per oppgave

• Tildeling av veileder skjer av emneansvarlig på bakgrunn av en skriftlig prosjektskisse som redegjør for oppgavens tema, utkast til problemstilling, forslag til teori- og datagrunnlag

Nærmere informasjon om retningslinjer for bacheloroppgaven blir lagt ut på canvas.

Required preliminary courses

Students must be registered in the third year and have completed at least 100 credits from the first and second years by the 1st of October before they are assigned a topic for their bachelor's thesis.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • is capable of using and processing knowledge of science and technology to solve biotechnology and chemistry-related problems
  • is capable of proposing alternative technical solutions, and analysing and quality assuring the results.

Skills

The student:

  • is capable of translating knowledge into practical solutions
  • masters modern analytical and biotechnology methods and has knowledge of safe laboratory work
  • is capable of quality assuring and analysing results obtained in a project
  • is capable of documenting and discussing results, both orally and in writing
  • is capable of obtaining literature and other background information of relevance to the project, and writing reports based on standardised methods.

General competence

The student:

  • is capable of carrying out an engineering assignment based on a practical industrial or research-related issue in an independent and systematic manner
  • masters both independent work and team work, including planning and implementation of engineering projects
  • has the ability to place their own work in a wider engineering context.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning
  • Godkjent livredningsprøve innendørs. Studenten som ikke oppnår godkjent;livredningsprøve,;har krav på to nye forsøk samme høst
  • Gjennomført veiledning av semesteroppgave
  • I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat som knytter praksiserfaringen til relevante tema i emnet. Omfang: 1000 ord +/- 10%

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Course requirements

Semesteroppgave i grupper på 2-4 studenter som sammen planlegger et undervisningsforløp og som begrunner og reflekterer over didaktiske valg. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides en gang til ny utsatt eksamen ved ikke bestått karakter. Ved ytterligere forsøk må helt ny oppgave leveres. Denne oppgaven kan skrives individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.

Assessment

Alle hjelpemidler tillatt.

Permitted exam materials and equipment

I dette emnet skal du anvende kunnskap du har tilegnet deg gjennom studiet ved å utforske en problemstilling på et tema som enten er knyttet til offentlig virksomhet, har generell relevans for norsk arbeids- eller samfunnsliv, eller som har et relevant internasjonalt perspektiv. Bacheloroppgaven skal tematisk, teoretisk og metodisk være forankret i en eller flere av de sentrale fagdisiplinene som er bærende for studiet, dvs. statsvitenskap, økonomi, jus og ledelsesfag. Studentene kan velge tema og problemstilling for oppgaven.

Emnet vil gi studenten kompetanse i skrivearbeid, innhenting og bearbeidelse av data, og bruk av Universitetsbiblioteket. Veiledning i arbeidet med bacheloroppgaven gis gjennom felles seminarer og direkte tilbakemelding fra veileder.

Grading scale

Før bacheloroppgaven kan leveres, må studenten ha bestått kurs i samfunnsvitenskapelig metode.

Examiners

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om aktuelle utviklingstrekk på det området som oppgaven omhandler
  • kjennskap til teori og forskning som er relevant for oppgavens tema og problemstilling
  • innsikt i forskningsdesign, inkludert forholdet mellom teori, metode og data

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende forståelse av krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon
  • kan anvende kunnskaper i teori og metode fra studiets fagområder og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • er i stand til å gjennomføre en selvstendig analyse av et faglig problem

Generell kompetanse

Studenten

  • kan avgrense et forskningstema og formulere en klar problemstilling
  • har innsikt i riktig kildebruk og gjeldende faglige og etiske standarder for forskning
  • kan vurdere metodebruk og tolke informasjon innen relevante fagdisipliner
  • er i stand til å trekke slutninger av et faglig arbeid, og reflektere kritisk rundt eget arbeid