EPN-V2

EMTS2600 Indoor climate and measurement technology Course description

Course name in Norwegian
Inneklima og måleteknikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.

    1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
    1. Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
    1. Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
    1. Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.

    Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.

    Obligatorisk tilstedeværelse

    Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.

    Recommended preliminary courses

    None beyond admission requirements, but an advantage of basic knowledge in chemistry and physics

    Required preliminary courses

    Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter.

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

    Learning outcomes

    After completing this course, the student has the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student can

    • basic measurement theory

    • account for surveys

    • basic reaction kinetics and mass balances

    • give an account of the authorities' requirements, regulations, rules and industry standards for indoor climate

    • describe the thermal, atmospheric, acoustic, actinic, and mechanical environment in indoor climates

    • describe the person's optimal state of comfort in terms of temperature, metabolism and clothing in a building

    • understand the relationship between humid air and temperature and the importance of humid air in indoor climates

    • give an account of indoor climate conditions that affect the growth of microorganisms

    • understand the background for choosing environmentally friendly building materials

    • explain conditions regarding cleaning during construction and operation

    • account for the risk of legionella growth in hot water systems and cooling towers

    • explain the connection between indoor climate and disease and health

    • understand how a wet room should be designed

    Skills

    The student can

    • assess uncertainty in all types of measurements of indoor climate parameters and set up an uncertainty budget

    • handle surveys on indoor climate using the "Ear Brochure Form" and interpret the results.

    • calculate required air volumes based on mass balances and reaction kinetics

    • perform measurements of indoor climate parameters such as air exchange, air quality, thermal, acoustic and actinic conditions including radon and compare them with government requirements

    • assess the use of materials with regard to indoor climate quality and environmental impact

    • perform a microbiological analysis of a building, especially with regard to molds

    • use Mollier diagram to calculate dew point and other thermodynamic data for humid air

    • use software for indoor climate simulations

    • design for optimal maintenance to avoid Legionella growth in hot water systems and cooling towers

    • design wet rooms

    General competence

    The student can

    • plan and perform indoor climate analyzes

    • evaluate and present the results of a survey in writing

    Teaching and learning methods

    Ved eksamen benyttes bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter. Ved ikke bestått benyttes karakteren F.

    Course requirements

    The following work requirements are mandatory and must be approved to sit for the exam:

    • 5 laboratory assignments in a group

    • Project report

    The purpose of the work requirement is to provide students with an academic basis for written examinations.

    Assessment

    Følgende temaer inngår i Introduksjon til digitalt læringsdesign

    • Elevers og læreres digitale kompetanse
    • Digitalt læringsdesign
    • Læreres undervisning og elevers læring i digitale læringsmiljøer
    • Digitalisering og utdanning
    • Nasjonale og internasjonale teknologiske trender og samfunnsutvikling

    Permitted exam materials and equipment

    Part 1: All aids allowed

    Part 2: All written and printed aids allowed.

    Grading scale

    Graded scale A-F.

    Examiners

    An internal sensor.

    External sensor is used regularly.

    Course contact person

    Assistant professor Bente Hellum