Programplaner og emneplaner - Student
KJM2400 Biochemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Biokjemi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The students will acquire knowledge about different types of cells and their structures, biochemical macromolecules and the most important chemical reactions that take place in cells. They will also develop skills in aseptic technique and growing of microorganisms, isolation and analysis of proteins and DNA.
Recommended preliminary courses
The course builds on KJPE1300 General Chemistry and KJFP1400 Organic Chemistry.
Required preliminary courses
Approved laboratory course in KJPE1400 Organic Chemistry and KJTS1500 Physical Chemistry, or corresponding qualifications.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- can define the difference between the structure of prokaryotic and eukaryotic cells
- has a basic understanding of the growth, nutrient uptake and classification of microorganism
- can present the structure and function of the most important biochemical compounds in the groups carbohydrates, lipids, proteins and nucleic acids
- can describe the structure and function of biological membranes
- can explain the functions of enzymes and coenzymes and explain simple enzyme kinetic theories
- can describe metabolic processes such as glycolysis, the citric acid cycle, electron transport chains, lipid metabolism and photosynthesis
- can explain DNA synthesis (replication), RNA synthesis (transcription) and protein synthesis (translation) in prokaryotic organisms
Skills
The student is capable of:
- growing and classifying/identifying some types of microorganisms with the help of gram staining, microscopy, metabolism experiments and enzyme tests
- performing a growth experiment and constructing a bacterial growth curve
- using simple isolation methods for proteins and analysing the amount and purity with the help of gel electrophoresis and spectroscopy
- isolating DNA and analysing the amount and purity using spectroscopy
- performing simple enzyme kinetic experiments
- performing health risk assessments and classifying chemical compounds and solutions
General competence
The student:
- is capable of planning and using aseptic technique to perform biochemical experiments
- is aware of the ethical and environmental consequences of working with living organisms
- is capable of communicating the results of biochemical and microbiological laboratory experiments, both orally and in writing
- is capable of assessing chemical risks associated with work in chemical enterprises and laboratories.
Teaching and learning methods
Lectures, exercises and laboratory assignments.
Course requirements
Bacheloroppgaven skal være tverrfaglig i den betydningen at profesjonsfag, yrkesfaglig dybde og yrkesfaglig bredde skal integreres i et forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal bruke relevante forskningsmetoder til å samle, analysere og presentere data og knytte dette til teoretiske perspektiver som beskriver, utvikler eller vurderer yrkesfaglig opplæring i skole, opplæringskontor eller bedrift. Som en del av emnet organiseres en av samlingene som studietur eller samling utenfor høgskolens lokaler.
Assessment
Emnene YLRM1000, YLRM1100, YLRM1200, YLRM2000, YLRM2100, YLRM2200, YLRM2300, YLRM2400, YLRM2500 og YLRM3030 skal være gjennomført og bestått før studentene kan levere bacheloroppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene (K1)
Ferdigheter
Studenten:
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier (F4)
- kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid (F6)
Generell kompetanse
Studenten:
- har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig (G1)
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv (G4)
- kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere (G7)
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, individuell veiledning, studietur, praktisk forskning og utviklingsarbeid i felt, fagtekstskriving og utvikling av presentasjonsmateriell og deling av resultater gjennom presentasjoner.
I tillegg skal studentene reflektere over bacheloroppgavens betydning for utdanning av kompetente yrkesfaglærere.
Praksisperiode
Studentene gjennomfører et praksisnært bachelorprosjekt som inkluderer 20 dagers yrkesnær praksis.
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Overlapping courses
Bacheloroppgaven leveres som et skriftlig arbeid på et omfang av 3000 ord +/- 20 %, individuelt eller i en antologi med inntil fire studenter. Hver students bacheloroppgave i antologien vurderes individuelt.
Ny og utsatt eksamen
- ved karakteren F; ikke bestått, kan det leveres en bearbeidet versjon av den innleverte bacheloroppgaven én gang
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.