EPN

KFKMU16100 Subject 1 - Numbers and algebra Course description

Course name in Norwegian
Emne 1 - Tall og algebra
Study programme
Matematikk 1MU, trinn 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emne 1 undervises i høstsemesteret og har avsluttende, individuell skriftlig eksamen. Hovedfokus er tall og algebra og opplæringen skal belyse ulike aspekt ved det å kunne matematikkfaget. Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet

  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk

  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning

  • har kunnskap om problemløsing og modellering i matematikkundervisning

  • har kunnskap om den betydningen representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer

  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag

  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget

  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen.

  • har kunnskap om teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn

  • har kunnskap om vurdering for læring i matematikkfaget

  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk

  • har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler

  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling

  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser (i matematikkfaget)

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis

  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene

  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis

  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov

  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene

  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap

  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring

  • kan tilpasse opplæring både for lavt- og høytpresterende elever

  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

  • kan bruke digitale verktøy og digitale læringsressurser i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling

  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig

  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Content

Kursets hovedfokus: Tall og algebra

  • Tall, tallsymboler, regning med tall, ulike tallsystemer i vår og andres kultur
  • Barns utvikling av tallforståelse, teorier om kognitiv utvikling og læring
  • Ulike tallbegreper, inkludert naturlige tall, hele tall, rasjonale tall og reelle tall, additiv og multiplikativ gruppering, posisjons- og grunntallsprinsippet, hoderegning og overslagsregning
  • Ulike algoritmer og strategier knyttet til tallregning
  • Arbeid med brøk, desimaltall og prosent
  • Arbeid med overgangen fra tallregning til algebra, herunder generalisering og algebraisk tenkning
  • Grunnleggende algebraiske lover for tall, behandling av algebraiske uttrykk, bl.a. i tilknytning til tallfølger, figurtall og enkle ligninger
  • Likninger som løsningsmetode i praktisk regning

Teaching and learning methods

Studentene vil møte varierte arbeidsformer. Studentene forventes å ta ansvar for egen læring gjennom framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess.

Teoretisk arbeid i faget knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning i faget. Arbeid med og vurderinger av fagdidaktiske spørsmål inngår som en viktig del av kurset. Studentenes arbeid med, og erfaringer fra, praksis i matematikkundervisning skal eksplisitt trekkes inn som en del av undervisningen.

Studentene skal i løpet semesteret levere inn ulike arbeid knyttet til undervisning i faget. Disse kan være av matematikkfaglig og/eller fagdidaktisk karakter. Faglærer og/eller medstudenter gir tilbakemelding på og/eller veiledning av de enkelte arbeidene.

I alle temaene vil det være aktuelt å benytte IKT som praktisk hjelpemiddel.

Emneoversikt, faglig innhold

Tall og algebra

  • Samling 1: Tall og tallforståelse
  • Samling 2: Tall og tallforståelse/ algebra
  • Samling 3: Algebra

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • To oppgaver gitt i løpet av semesteret. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene, men én av oppgavene er knyttet til algebra/prealgebra. Begge oppgaver bør knyttes til praksis på egen skole, inkludere refleksjon rundt undervisningskunnskap, forutsette pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen, og innebære samarbeid og erfaringsdeling med eget kollegium. Besvarelsene skal leveres i gruppe.

Oppgavene er med på å danne grunnlag for skriftlig eksamen.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

Avsluttende vurdering

Eksamen gjennomføres i høstsemesteret.

Avsluttende vurdering er en individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer). Eksamen vurderes av intern sensor. Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgaven(e). Det gis gradert karakter (A-F).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det blir brukt graderte karakterer. Se forklaringer om graderte karakterer i den generelle delen.

Permitted exam materials and equipment

Grading scale

Det gis gradert karakter (A-F). 

Examiners

Eksamen vurderes av intern sensor. Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgaven(e).