EPN-V2

KDM3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning mote og produksjon tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:

  • Et praktisk og skriftlig-teoretisk arbeid.
  • En muntlig presentasjon.

Forskningsmetode og oppgaveskriving

Bacheloroppgaven er knyttet til valgt fordypningsområde innen fagområdet mote og produksjon. Moteteori står sentralt i emnet. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praktisk-skapende arbeid.

Bacheloroppgaven

I bacheloroppgaven skal studenten utforske en problemstilling knyttet til valgt fordypningsområdet. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon i et formidlingsperspektiv og studenten skal benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.

Required preliminary courses

Bestått KDM3200 Entreprenørskap og signatur.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om konsept, prosess og produkt
  • har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde
  • kan anvende relevant moteteori samt -, vitenskaps- og metodeteori

Ferdigheter

Studenten

  • kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling
  • kan utvikle et selvstendig design konsept og se dette i en samfunnsmessig kontekst
  • kan planleggekritisk analysere og gjennomføre et designprosjekt
  • Kan velge ut, anvende og analysere relevant teori

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig og utvikle ulike designprosjekt
  • har innsikt i bruk av media, materialer, redskaper og teknikker
  • har innsikt i og kan reflektere over kreativ, kommersiell og etisk motedesign og produksjon

Teaching and learning methods

Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studenten har ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

Emnet går over om lag tolv uker .

Course requirements

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Se aktuelle undervisningsplanen for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Assessment

Eksamen i emnet er todelt:

1. Praktisk og skriftlig arbeid (teller 60 prosent av totalkarakter):

  • Et praktisk skapende arbeid.
  • Et reflekterende og analyserende skriftlig arbeid (maks 7000 ord).

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen.

2. Muntlig presentasjon (teller 40 prosent av totalkarakter):

Eksamensresultatet av del 1 kan påklages. Eksamensresultatet av del 2 kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet.

Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

Permitted exam materials and equipment

Digital competence is a key factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. This course will provide a fundamental understanding of our digital world. It gives an overview of how technology affects our lives and the way we work, as well as our social structures, work patterns and individual preferences contributing to shaping technology. Social media, digital governance, and eHealth are all examples of how technology has profoundly changed our everyday lives in the last few decades. An understanding of the benefits and limitations of technology is vital in any profession, regardless of field or speciality. In this course, students will acquire the basic knowledge required to harness the potential of technology and recognise its limitations and potentially harmful consequences on work and society. They will learn to identify the opportunities to use technology to foster inclusion and participation in an increasingly diverse and multicultural society. They will practice communicating orally the concepts they acquire in a structured manner.

This course is given in English.

Grading scale

After completing this course the student should have the following learning outcome:

Knowledge

On successful completion of this course the student understands:

  • basic terms and concepts related to digital technology and society
  • the role of technological innovation with regards to consumption, economic growth and sustainable development
  • the democratic principles behind inclusion and a universally designed society
  • the basic ideas behind of algorithms, and how their use may constrain or enable work processes and other aspects of everyday life

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • use basic terms and concepts from the curriculum to discuss problems arising at the intersect of technology and society.
  • collaborate on problem-solving and complete self-directed student activities in groups
  • evaluate and discuss technological and societal aspects of a case in a specific domain
  • describe and discuss ethical challenges at the intersection of technology and society, including issues of integration and participation
  • identify, respond to and limit the negative impact of unethical and harmful online behaviour

General Competence

On successful completion of this course the student can:

  • be a valuable contributor to the design, planning and implementation of new technology
  • be a positive agent of change in their own profession and field of study with regards to leveraging the potential of technology
  • participate in innovative processes involving new and emerging technologies and build skills in anticipating and adapting to technological change
  • reflect on technology use both within their field and from an interdisciplinary perspective

Examiners

The course will utilise 'blended learning', with a combination of in-person teaching or guidance, and use of online material. The students will be working on interdisciplinary cases focused on critical reflection.