Programplaner og emneplaner - Student
KDM3200 Entrepreneurship and signature Course description
- Course name in Norwegian
- Entreprenørskap og signatur
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet vil forretningsforståelse og prosjektledelse inngå som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen kunst og formidling. Emnet er også et forberedende prosjekt til arbeidet med bacheloroppgaven, der egen identitet og eksperimentering i materialer og teknikker anvendes for å få frem et nytenkende konsept.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Recommended preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse;;
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag-, eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
- har kunnskap om ulike arbeids- og vurderingsformer
- kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
- har kunnskap om ungdomskultur, utvikling og læring i flerkulturelle kontekster
- sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
- kan tilrettelegge opplæring og har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter og hjelpeapparatet
- kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
- kjenner til nyere nasjonal og internasjonal forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfaglærere
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende pedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
- behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
- kan gi vurdering som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
- behersker systematisk arbeid med grunnleggende ferdigheter
- kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning
- behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til foresatte og kommunisere og samarbeide med relevante grupper,
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
- kan tilrettelegge for et helsefremmende psykisk og fysisk arbeidsmiljø for elevene/lærlingene og samarbeide med internt/eksternt støtteapparat
- kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt lærerarbeid;;
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan anvende kunnskap om entreprenørskap og forretningsforståelse i eget prosjekt
- kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
- har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan synliggjøre teoretisk kunnskap og refleksjon knyttet til fagområdet mote og produksjon
- kan anvende og synliggjøre digital kompetanse
- kan anvende relevant teori
- kan profilere og kommunisere egen faglige egenart
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i en designfaglig arbeidsprosess
- kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk
Teaching and learning methods
Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Emnet går over om lag åtte uker og arbeidsformen er individuell.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag åtte uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
- Avgrensing og problematisering av valgt tema.
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
- Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
- Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
- Anvendelse av relevant teori.
- Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Begge deleksamene må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.
Examiners
Bestått emne PPUD6000, PPUH6000 (heltidsstudium) eller PPUN6000 (nett- og samlingsbasert).