EPN-V2

KDM1100 Ideation and basic knowledge Course description

Course name in Norwegian
Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
FALL 2018
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i idéskaping og idéutvikling og hvordan idéer kan visualiseres og presenteres. Det gis innføring i grunnleggende formforståelse og sømteknikk, og det undervises gjennomgående i moteteori og motehistorie. Dokumentasjon, formidling og vurdering av eget arbeid både muntlig, skriftlig, visuelt og digitalt står sentralt.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
    • har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
    • har kunnskap om relevant teori

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan synliggjøre og formidle idéer
    • kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
    • kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
    • kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til samtidens moteretninger
    • kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
    • kan reflektere over eget arbeid
    • kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
    • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • Content

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1. Introduksjonsprosjekt. Idéutvikling (om lag to uker, gruppearbeid):

    • Prosjektet er en introduksjon til motestudiet og fokuserer på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. Presentasjon av ulike moteuttrykk står også sentralt i prosjektet.

    Prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (om lag ti uker, individuelt arbeid):

    • Prosjektet gir opplæring i ulike teknikker knyttet til drapering og sømteknikk, samt generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser.

    Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag fire uker, individuelt arbeid):

    • Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.

    Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

  • Teaching and learning methods

    Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

    Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

    Arbeidskrav, prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (individuelt arbeid)

    • Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende draperingsteknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 2000 ord, individuelt arbeid).
    • En mappe med utprøvinger av grunnleggende sømteknikker med beskrivelser. Individuelt arbeid. Se undervisningsplaner for nærmere krav.

    Studenten får muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra faglærer og medstudenter.

    Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

    Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Assessment

    Eksamen er et individuelt praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og skriftlige oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 4 uker før innleveringsfristen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet og skal omfatte om lag 2000 ord

    Begge eksamensdelene må være bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet.

    Eksamensresultatet kan påklages.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke-bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått-Ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.