Programplaner og emneplaner - Student
KDK3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning kunst og formidling tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:
- et praktisk-estetisk og skriftlig-teoretisk arbeid
- en muntlig og visuell presentasjon
Forskningsmetode og oppgaveskriving
Bacheloroppgaven er knyttet til valgt fordypningsområde innen fagområdet kunst og formidling. Kunstteori står sentralt i emnet. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis.
Bacheloroppgaven
I bacheloroppgaven utforsker studenten en problemstilling. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon i et formidlingsperspektiv. I bacheloroppgaven skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Required preliminary courses
Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.
Emnet omfatter de religiøse tradisjonene hinduisme og buddhisme og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet innbefatter også livssyn, humanisme, etikk og filosofi. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på fortellingsdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdet kunst og formidling
- er samfunnsorientert og faglig innovativ i sin kunnskap om fagområdet
- har god kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten:
- kan identifisere, formulere, strukturere og gjennomføre prosjekt innen kunst og kunstformidling både selvstendig og i samarbeid med andre
- kan anvende prosjektbaserte arbeidsmetoder og utvikle løsninger tilpasset spesifikke kontekster
- kan anvende vitenskapsteori og -metode, samt relevante teorier og metoder i fagområdet på eget arbeid
- kan se og drøfte egen faglig utøvelse i forhold til tendenser i tiden, relevant teori, gitte rammebetingelser, praksisfeltet og kommunisere egen faglig kompetanse
- kan synliggjøre sin kompetanse skriftlig, muntlig, i digitale format og i andre relevante uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan delta i ulike kunstproduksjoner og utarbeide formidlingsstrategier innen kunstformidling i privat og offentlig sektor
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
- kan anvende kunst-, metode- og vitenskapsteori
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske og økologiske krav og retningslinjer
- kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for ideutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og oppøvet evne til kritisk tenkning
- har kunnskap om prosjektledelse og innovasjon i fagfeltet
Teaching and learning methods
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studenten vil ha ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
Emnet går over om lag 14 uker.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen i emnet må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
- innlevering av skriftlig prosjektskisse med fremdriftsplan
- formidle utprøving av kunstprosjekt i et seminar for medstudenter og faglærere med et muntlig fremlegg av problemstilling og forskningsdesign
Arbeidskravene er obligatoriske og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Eksamen i emnet er todelt:
1. Praktisk-estetisk og skriftlig arbeid (teller 60% av endelig bestått karakter)
- et praktisk-estetisk arbeid
- et reflekterende og analyserende skriftlig arbeid (maks 7000 ord sider)
2. Muntlig og visuell presentasjon (teller 40% av endelig bestått karakter).
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Eksamensresultatet av del 1 kan påklages. Eksamensresultatet av del 2 kan ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
- Det stilles krav om oppmøte på minimum 80 % av undervisningen. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen.
- Deltakelse i fagdidaktisk verksted om filosofi. Det er krav om deltakelse i verkstedet fordi det faglige innholdet gir en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom pensumlitteraturen. Fravær fra verkstedet kan tas igjen ved at studenten deltar på utsatt verksted som blir arrangert senere i semesteret. Hvis dette ikke er mulig, må det gjøres en kompensatorisk aktivitet som avtales med faglærer.
- Deltakelse på ekskursjoner til buddhisttempel og hindutempel. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver en rapport på 400 ord +/- 10 % fra besøket.
- Studentene skal utforske estetikken i et av de hellige husene det arrangeres ekskursjon til. Fokus kan være bilder, statuer eller arkitektur mer generelt. Se punktet om estetiske arbeidsformer under innledende del i fagplanen. En individuell rapport på 400 ord +/- 10 % skal skrives for å dokumentere dette arbeidet.
Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Ingen.