EPN

KDK3000 Art, Dissemination and Context Course description

Course name in Norwegian
Kunst, formidling og kontekst
Study programme
Bachelorstudium i kunst og design
Weight
40.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med et praksisforberedende prosjekt som etterfølges av en praksisperiode på om lag 10 uker. Undervisning i vitenskapsteori- og metode, forretningsforståelse, prosjektledelse, samt arbeidet med «Åpen dag» ved HiOA inngår i emnet i tillegg til prosjektene. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser, undersøkelsen av et problemområde, og drøfting av dette i relasjon til praksisfeltet. Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Bestått KDK2000 Visuell kommunikasjon 2.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike kunstformidlingsstrategier og hvordan de virker i ulike kontekster
  • har kunnskap om praksisfeltet
  • har kunnskap i kunstteori
  • har kunnskap om ulike stadier i en utstillingsproduksjon
  • har kunnskap om vitenskapsteori og - metode
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten:

  • kan synliggjøre teoretisk kunnskap og refleksjon, knyttet til fagområdet kunst og formidling, skriftlig, muntlig, visuelt og digitalt
  • kan reflektere over og se eget arbeid i sammenheng med praksisfeltet
  • kan undersøke og anvende relevant teori
  • kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
  • kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og  fungere som del av et arbeidsteam
  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende relevante metoder, kunst- og vitenskapsteori
  • kjenner til undersøkende og eksperimenterende metoder for idéutvikling og problemløsning og kan presentere faglige problemstillinger og utprøvinger både skriftlig, muntlig og i andre relevante uttrykksformer
  • har en oppøvet evne til kritisk tenkning
  • kjenner til ulike innovasjonsprosesser
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold

Content

Prosjekter i emnet Prosjekt 1.

Faglig identitet. Utstilling og portefølje (om lag 4 uker, individuelt- og gruppearbeid)

I prosjektet eksperimenteres det med ulike formidlingsstrategier og praksiser for kontekstualisering av kunst. Perioden vektlegger både praktisk-estetisk arbeid og teoretisk refleksjon. I perioden arbeides det med planlegging og tilrettelegging for praktisk arbeid.

Prosjekt 2. Praktisk arbeidstrening (om lag 10 uker, individuelt arbeid)

Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.

Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag 10 uker, individuelt arbeid)

I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i det offentlige rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en praktisk-estetisk sammenheng. Prosjektet er et forberedende prosjekt til bacheloroppgaven som tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

Teaching and learning methods

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

I emnet vektlegges interaksjon mellom teoretisk forståelse og praktisk-estetisk skapende arbeid og refleksjon. Veiledning og vurdering er en viktig del av arbeidsprosessen.

Undervisningen i studiet er prosjekt- og samarbeidsbasert, slik arbeid i bedrifter, verksteder, museer, gallerier og samlinger også er. Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger, seminarer, veiledning, faglige debatter, feltstudier og utstillinger. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent: 

Arbeidskrav, prosjekt 1. Faglig identitet - Utstilling og portefølje (individuelt- og gruppe arbeid)

  • En portefølje (individuelt arbeid)
  • Utarbeidelse og gjennomføring av en utstilling (individuelt- og gruppearbeid)

Arbeidskrav, prosjekt 2. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)

  • Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
  • Ukentlige logger fra praksisperioden (leveres i Fronter)
  • En skriftlig praksisrapport (om lag 3500-4000 ord) med en visuell profil der egne erfaringer fremgår og sees i sammenheng med kunstfeltet
  • En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Assessment

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen. 

Individuell eksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 8000 ord.

Fravær - ikke bestått  Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått/ ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.