EPN-V2

KDK2110 Art, Space and Dissemination Course description

Course name in Norwegian
Kunst, rom og formidling
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig 48 timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme oppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på åtte til ti sider og følge fakultet SAM sin mal for oppgaveskriving.

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.

Recommended preliminary courses

KD2000 Entrepreneurship in art and design.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
  • har forståelse for hvordan teori og kontekst påvirker praktisk-estetiske uttrykk og har kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
  • har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet samt miljø, forbruk og materialvalg
  • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende prosjekt - og prosessbaserte arbeidsmåter i fagområdet
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig, skriftlig og praktisk-estetisk i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger samt opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
  • kan reflektere over problemstillinger knyttet til kunst og formidling i et bredt samfunnsperspektiv
  • har innsikt i ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
  • kan lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter og kunstformidlingsarbeid

Content

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Kunst, rom og installasjon. Om lag fem uker - individuelt arbeid: I prosjektet vektlegges forholdet mellom konsept, kontekst og materiale og studentene arbeider med å opparbeide seg en kritisk bevissthet knyttet til eget kunstnerisk uttrykk. I dette prosjektet står det praktisk-estetiske sentralt. I prosjektet inngår også en grunnleggende innføring i Material- og miljølære.

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Om lag 3 hele uker, samt frittstående forberedende undervisningsøkter - gruppearbeid: Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst. I prosjektet jobber studentene med målgrupperettet formidling i praksis og prosjektet inneholder en praksisuke.

Teaching and learning methods

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Course requirements

Prosjekt 1: Kunst, rom og Installasjon (individuelt arbeid):

  • Et praktisk-estetisk arbeid.
  • En skriftlig, reflekterende tekst (om lag 1200 ord).

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst.
  • Utarbeidelse av et eget formidlingsdesign til praksisuken.
  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon

Det er krav om minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Assessment

Ny eksamen vår 2020:

Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

1) Et praktisk-estetisk arbeid (dokumenteres digitalt og leveres inn på Inspera)

2) En skriftlig formidlingstekst (om lag 200 ord)

3) En akademisk tekst (om lag 3000 ord)

Eksamensresultatet kan påklages.

[Tidligere: Eksamensprosjektet er individuelt og består av følgende tre deler som utarbeides i sammenheng:

1. Et praktisk-estetisk arbeid.

2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

3. En akademisk tekst (om lag 3000 ord).

Eksamensoppgaven blir utlevert om lag syv uker før innleveringsfristen.

Eksamensresultatet kan påklages.]

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala: A-F.

Examiners

To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Course contact person

Kamilla Freyr