Programplaner og emneplaner - Student
KDK2010 Art, Dissemination and Experiments Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, formidling og eksperimentering
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, teknologi, bærekraft og mangfold
Ferdigheter
Studenten:
- skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design
- skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess
- kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk
Recommended preliminary courses
Bestått KDK1 Innføring i kunstfaglige prosesser, KDK2 Kunst og formidling i digitale medier, KDK3 Eksperimenteringer og motsetninger, KDK4 Grunnleggende innføring i kunstformidling og KDK5 Tredimensjonal kunst og design
Required preliminary courses
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
- har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
Content
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid, formidling og anvendelsen av relevant teori står sentralt i prosjektet.
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis Gruppearbeid:I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter problematiseres.
Prosjekt 3: Vitenskapsteori og -forskningsdesign Gruppearbeid (fellesfag med studieretning Mote og produksjon): Prosjektet gir en grunnleggende innføring i vitenskapsteori og forskningsdesign og tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen i kunst og designfag. Undervisning i akademisk skriving inngår også som en del av prosjektet.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering (individuelt arbeid):
- Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (om lag 2400 ord).
Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):
- Praktisk gruppearbeid knyttet til kunstformidling.
- En grupperapport som beskriver, drøfter og analyserer det praktiske gruppearbeidet (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon.
Prosjekt 3: Vitenskapsteori og forskningsdesign (gruppearbeid):
- Gruppearbeid knyttet til undervisningen. Utarbeidelse av et felles forskningsdesign.
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon av gruppearbeidet.
Assessment
En intern sensor
Permitted exam materials and equipment
Bestått KDM3010 Material, produksjon og teknologi, KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy, KDM3310 Innovasjon og konseptutvikling og KDM2050 Motehistorie og teori
Grading scale
5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.
Examiners
To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Course contact person
Kamilla Freyr