Programplaner og emneplaner - Student
KDK2000 Art, dissemination and experiments Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, formidling og eksperimentering
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet fokuserer på videreutviklingen av students skapende og analytiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid i verksted kombineres med kunst- og formidlingsteori. I emnet inngår en kortere innføring i grunnleggende vitenskapsteori og metode som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen mote og produksjon.
Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) og avsluttes med en eksamen.
Recommended preliminary courses
Bestått KDK1200 Kunstformidling og visuelle uttrykksformer.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten:
- har kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser, metoder og miljømessige aspekter ved disse knyttet til kunstnerisk produksjon
- har kunnskap om persepsjon og etiske utfordringer som berører kunstfaglige kunnskapsområder
- har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling i ulike format og til ulike målgrupper
- har kunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid i fagområdet kunst og formidling
- har kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter Studenten:
- kan anvende teoretisk kunnskap i egne arbeid og egen formidling
- kan anvende prosjektbasert arbeidsmåter i faget
- kan presentere kunstfaglige områder både muntlig, skriftlig og praktisk i konkrete sammenhenger
Generell kompetanse Studenten:
- har kunnskap om miljø, forbruk og materialvalg
- har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet kunst og formidling
- har erfaring i å lede seg selv og andre i kunstneriske utviklingsprosjekter
Content
Prosjekter i emnet Prosjekt 1. Intensjon og utforskning (om lag 9 uker - individuelt arbeid)
- Prosjektet fokuserer på studentens intensjon og utforskning i kunstneriske prosesser. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid i verksted og anvendelsen av relevant teori står sentralt.
Prosjekt 2. Bevegelige bilder (om lag 7 uker - individuelt arbeid)
- Prosjektet gir en teknisk og refleksiv innføring i produksjonen av levende bilder.
Prosjekt 3. Vitenskapsteori og -metode (om lag 1 uke)
- Prosjektet gir en grunnleggende innføring i vitenskapsteori og- metode og tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av fagområdet.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Teaching and learning methods
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Deler av undervisningen vil bli gitt på engelsk.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav, prosjekt 1: Intensjon og utforskning (individuelt)
- En praktisk-estetisk og skriftlig oppgave knyttet til tegning (om lag 1200 ord)
- En praktisk-estetisk og skriftlig oppgave knyttet til anvendelsen av farger (om lag 1200 ord)
Arbeidskrav, prosjekt 2: Levende bilder (individuelt)
- En praktisk-estetisk og skriftlig oppgave knyttet til levende bilder (om lag 1500 ord)
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 4 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Permitted exam materials and equipment
Emnet består av tre deler: Del en: Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier. Del to: Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv. En tredje del: Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning.
I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.
Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .
Grading scale
BIB1400 Litteratur- og kulturformidling 1.
Examiners
Kunnskaper
Studenten
- har basiskunnskap om tekstvitenskapelig, litteraturvitenskapelig og litteratursosiologisk teori og metode.
- har litterær, teoretisk og analytisk kompetanse
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, fortolke og vurdere kvaliteten av skjønn- og faglitterære tekster.
- kan lese sjangre i ulike medier ved hjelp av forskjellige teoretiske verktøy
- er i stand til å overføre sin kompetanse i tekstanalyse til å fortolke også andre kulturelle uttrykk.
- kan argumentere for egne vurderinger av tekster og teksters kvalitet.
- kan påvise sosiale og kulturelle forskjeller i resepsjon, lesevaner og bruk av litteratur.