EPN-V2

KDK1200 Art dissemination and Visual expressions Course description

Course name in Norwegian
Kunstformidling og visuelle uttrykksformer
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet bygger videre på den praktisk-estetiske kompetansen studenten har tilegnet seg, og gir en fordypning i utstillingsproblematikk og kunstformidling. Refleksjon, presentasjon og kommunikasjon står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.

  • Recommended preliminary courses

    Bestått KDK1100 Idéutvikling og grunnleggende teknikker.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om praktisk-estetiske uttrykk
    • har kunnskap om utstillingsproblematikk
    • kan anvende relevant fagterminologi og teori

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
    • kan presentere og formidle et budskap, både muntlig, estetisk og digitalt
    • kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og formidlingsstrategier
    • kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
    • kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved formidlingskonsept og formidlingsstrategier
    • kan anvende digitale medier i arbeidet med kunst og formidling
  • Content

    Prosjekter i emnet

    Prosjekt 1

    Praktisk arbeid og fordypning(om lag syv uker - individuelt og gruppearbeid).

    Prosjektet gir en fordypning i anvendelsen av redskap, materialer og teknikker, samt egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid. Prosjektet avsluttes med et utstillingsprosjekt der studentene planlegger og gjennomfører et presentasjons- eller formidlingskonsept i gruppe.

    Prosjekt 2

    Presentasjon og kunstformidling (om lag seks uker - individuelt og gruppearbeid).

    Prosjektet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Prosjektperioden gir også en fordypning i anvendelsen av teori i skapende prosesser. Prosjektet avsluttes med et utstillingsprosjekt der studentene planlegger og gjennomfører et presentasjons- eller formidlingskonsept i gruppe.

    Prosjekt 3

    Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt).

    Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.

    Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

  • Teaching and learning methods

    Prosjektarbeid er en vesentlig del av emnet. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

    Arbeidskrav i prosjekt 1: Praktisk arbeid og fordypning (individuelt).

    • Et individuelt praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 1500 ord).

    Arbeidskrav i prosjekt 2: Presentasjon og kunstformidling (individuelt og gruppe).

    • Planlegging og gjennomføring av et formidlingskonsept. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 350 ord).
    • Skriftlig og teoretisk oppgave som knytter seg til presentasjon og kunstformidling (om lag 1200).

    Arbeidskrav vurderes til Godkjent/ ikke godkjent og når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Assessment

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.