EPN-V2

KDK1100 Ideation and basic techniques Course description

Course name in Norwegian
Idéutvikling og grunnleggende teknikker
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i utvikling av idéer knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap som kan benyttes i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget og andres arbeid. Emnet gir også en innføring i samtidens kunstretninger, relevant teori og ulike formidlingsstrategier. I emnet vil også digitale medier bli tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk.

    Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til ulike metoder for idéutvikling
    • har grunnleggende kunnskap om begrep knyttet til fagområdet kunst og formidling
    • har kunnskap om samtidens kunstretninger og relevant teori
    • har kjennskap til ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
    • kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid
    • kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan innhente, utvikle, bearbeide og presentere idéer
    • kan begrunne egne valg knyttet til estetiske prosesser
    • kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
    • har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrettslige forhold
  • Teaching and learning methods

    Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

    Emnet går over om lag 17 uker.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

    • Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 3000 ord, individuelt arbeid).
    • Planlegging og iverksettelse av et utstillings- og/ formidlingskonsept. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 350 ord, individuelt og/eller gruppearbeid).

    Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent og når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

  • Assessment

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.

    1. Praktisk-estetisk prosjekt

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    2. Skriftlig oppgave

    Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.