Programplaner og emneplaner - Student
KDK1100 Ideation and basic techniques Course description
- Course name in Norwegian
- Idéutvikling og grunnleggende teknikker
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and DesignSelective Courses, Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i utvikling av idéer knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap som kan benyttes i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget og andres arbeid. Emnet gir også en innføring i samtidens kunstretninger, relevant teori og ulike formidlingsstrategier. I emnet vil også digitale medier bli tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til ulike metoder for idéutvikling
- har grunnleggende kunnskap om begrep knyttet til fagområdet kunst og formidling
- har kunnskap om samtidens kunstretninger og relevant teori
- har kjennskap til ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
- kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid
- kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan innhente, utvikle, bearbeide og presentere idéer
- kan begrunne egne valg knyttet til estetiske prosesser
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
- har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrettslige forhold
Teaching and learning methods
Emnet gir en innføring i idéutvikling knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget og andres arbeid. Emnet gir også en innføring i samtidens kunstretninger og i relevant teori. Digitale medier bli tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk gjennom hele emnet.
Course requirements
Ingen ut over opptakskrav.
Assessment
Kunnskap
Studenten
- kjenner til ulike metoder for idéutvikling
- har grunnleggende kunnskap om begrep knyttet til fagområdet kunst og formidling
- har kunnskap om samtidens kunstretninger og relevant teori
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
- kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid
- kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan innhente, utvikle, bearbeide og presentere idéer
- kan begrunne egne valg knyttet til estetiske prosesser
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
- har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrettslige forhold
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet og organiseres i prosjekter. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Emnet går over om lag 17 uker.
Examiners
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
- Et praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 3000 ord, individuelt arbeid).
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.