EPN-V2

KARD6120 Cardiac nursing- the Basics of Professions and Health Politics Course description

Course name in Norwegian
Kardiologisk sykepleie- faglig og helsepolitisk grunnlag
Study programme
Suplementary Education in Cardiological Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på lovverk og helsepolitiske føringer knyttet til kardiologisk sykepleie, etiske utfordringer og problemstillinger i møte med hjertepasienter og pårørende. Organisering av helsetjenesten, både spesialist- og primærhelsetjenesten belyses, samt helsetjenestens verdier, prioriteringer og økonomi. Hjertets anatomi og fysiologi, samt syre-base-forstyrrelser, gjennomgås. Kunnskapsbasert praksis vektlegges.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan vurdere konsekvenser av helsepolitiske føringer for praksis og helsepersonells rolle og funksjon
  • har avansert kunnskap om helse og sykdomsbegrepet
  • har kunnskap om etiske og juridiske rammer for utøvelse av sykepleie til hjertepasienter og pårørende
  • kan gjøre rede for rammefaktorer med hensyn til organisering, økonomi og prioriteringer av helsetjenesten generelt, og til hjertepasienter spesielt
  • har avansert kunnskap om hjertets anatomi og fysiologi
  • har kunnskap om syre-base-regulering i kroppen og årsaker til syre-base-forstyrrelser
  • har kunnskap om hvordan andre land driver pasientbehandling innen kardiologi og kardiologisk sykepleie

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante begreper, teorier og forskning i vurdering av helsefaglige problemstillinger innen fagområdet
  • kan tilrettelegge for kunnskapsbasert praksis overfor hjertepasienter og pårørende i alle deler av pasientforløpet (behandlingskjeden i spesialist- og kommunehelsetjenesten)
  • kan vurdere tilstedeværelse og årsak til syre-base-forstyrrelser basert på arteriell blodgass

Generell kompetanse

Studenten:

  • viser forståelse for muligheter og begrensninger i tilpassing av faglig kvalitet og aktuelle ressurser
  • kan identifisere etisk vanskelige situasjoner
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger knyttet til ivaretagelse av den alvorlig syke hjertepasientens psykososiale behov.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid
  • En individuell, skriftlig oppgave innen anatomi/fysiologi, på ca 500 ord

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager i gruppe på inntil 3 studenter. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Bakgrunnen for dette studiet er et ønske om å gi kompetanse på et forsømt område innenfor livskvalitet for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser eller funksjonshemminger. Mange tjenesteytere opplever at deres kompetanse kommer til kort når det gjelder å tilrettelegge for at brukerne skal ha et seksualliv.

Utdanningens formål er å styrke studentenes forståelse for og kunnskap om de utfordringer personer med ulike funksjonsnedsettelser, kan stå overfor når det gjelder deres rett til og mulighet for å ha et ønsket og verdig seksualliv. Studiet vil gi studenter med ulik faglig bakgrunn felles forståelse av problemområdene og nødvendigheten av en bred tilnærming til tjenesteytingen. Videre skal studiet bidra til kunnskap om hvordan man gjennom tverrfaglig samarbeid kan bidra til å imøtekomme brukernes egne ønsker på dette livsområdet. Studiet vil derfor fokusere særlig på brukerstyring (empowerment).

Studiet vil inneholde undervisning om anatomi og fysiologi knyttet til seksualitet og sette seksualitet i et helseperspektiv. Videre vil studentene få kjennskap til ulike verktøy for kartlegging og observasjon. Sårbarhetsfaktorer og problemer knyttet til ulike diagnoser/funksjonshemminger og seksualitet vil være sentralt. Studentene vil bli utfordret på egne holdninger og etiske og juridiske aspekter ved disse. Studiet vil også forberede studentene for å kunne tilrettelegge for å ivareta brukers seksuelle behov og å gi råd og veiledning i denne sammenheng.

Videreutdanning i sexologi og funksjonshemning er et tverrfaglig studium på 15 studiepoeng, organisert på deltid over to semestre.

Igangsetting av studiet forutsetter minimum 15 deltakere.

Examiners

Målgruppe

Studietilbudet retter seg mot ulike yrkesgrupper som arbeider på ulike arenaer hvor tilrettelegging for seksualliv inngår i arbeidsoppgavene. Eksempler kan være: vernepleiere, førskolelærere, lærere, barnevernspedagoger, sosionomer, fysioterapeuter, ergoterapeuter, helsesøstre.

Det legges opp til å rekruttere en bredt sammensatt studentgruppe. Dette fordi utvikling av ferdigheter i tverrfaglig samarbeid ikke bare baseres på at gruppene arbeider med/drøfter tverrfaglige temaer, men også på at studentene skal lære å være operative og kommunisere over faggrensene. Dette er viktig fordi det ute i tjenestene ofte vil være sammensatte grupper som må samarbeide/kommunisere omkring de aktuelle problemene i yrkeshverdagen.

Opptakskrav

Formell kompetanse

Søkere må ha fullført sosial¿, helsefaglig eller pedagogisk universitets- eller høgskoleutdanning av minst 3 års varighet. Søkere med annen høgre utdanning av minst to års varighet, kan også tas opp på studiet.

Realkompetanse

Søkere over 25 år kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Realkompetanse er definert som kunnskaper ervervet gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid, etterutdanning eller på annen måte.

Søkere med to års relevant praksis prioriteres.