Programplaner og emneplaner - Student
JBVPRAK Voluntary Journalistic Internship Course description
- Course name in Norwegian
- Selvvalgt praksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene mulighet for å fordype seg i en selvvalgt dimensjon ved praktisk journalistisk arbeid, det være seg teknisk, tematisk eller sjangerspesifikt. Arbeidet skal være tilknyttet en redaksjon studenten selv etablerer kontakt med.
Formålet med den selvvalgte praksisperioden må godkjennes av veileder ved institutt for journalistikk og mediefag. Selvvalgt praksis skal ikke være en forlengelse av obligatorisk praksis i tredje semester. Praksisplassen må ha et definert faglig innhold som overskrider rammene for det arbeidet studentene utfører som f.eks. tilkallingsvikarer.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.;
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten skal
- oppnå økt innsikt i forhåndsdefinerte sider ved redaksjonell produksjon
Ferdigheter
Studenten skal
- videreutvikle sin evne til samarbeid og lagspill i en redaksjon
- videreutvikle en forhåndsdefinert dimensjon ved praktisk journalistikk
Generell kompetanse
Studenten har
- utviklet sin journalistiske selvstendighet ved arbeid i en redaksjon
- styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
- styrket sin faglighet på et egendefinert område
Teaching and learning methods
Studenten utfører journalistisk arbeid på deltid eller fulltid i en redaksjon med en samlet varighet som tilsvarer minimum ni uker heltid. Redaksjonen skal utpeke en veileder for studenten. Studenten får også oppnevnt en kontaktperson fra utdanningen som godkjenner det journalistiske fordypningsprosjektet.
Course requirements
Studenten skal skrive en prosjektskisse (to;til tre;sider) der studenten skal redegjøre for valgt praksissted, hvilket læringsutbytte studenten ønsker å oppnå ved å gjennomføre praksisen der og hvordan praksisen vil bidra til studentens egenutvikling som journalist. Prosjektskissen skal også inneholde en skriftlig godkjenning fra praksistedet på at dette kan tilby praksis og veiledning i tråd med det som framkommer av prosjektskissen. Praksisen kan ikke påbegynnes før prosjektskissen er godkjent.
Studenten skal også velge et pensum på 300 sider som er knyttet til den valgte fordypningen. Dette pensumet skal oppgis i prosjektskissen.
Når arbeidskravet er godkjent og en avtale er inngått med en redaksjon, skal denne avtalen overholdes og dermed betraktes som obligatorisk. Ved fravær på over 10% som skyldes sykdom eller annen tvingende grunn, kan utdanningen;foreta en individuell vurdering for å avklare om studenten kan;få fullført sin praksis.;
Assessment
Etter praksisperioden skal studenten levere et individuelt refleksjonsnotat på 6-8;sider, der han/hun evaluerer og reflekterer over eget læringsutbytte i lys av det selvvalgte pensumet. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
En kort uttalelse fra redaksjonen om studentens faglige utvikling, og om praksisperioden generelt, skal vedlegges praksisrapporten. Utdanningen informerer redaksjonen om dette, men det påhviler studenten et ansvar for å etterlyse uttalelse ved eventuell forglemmelse i redaksjonen.
Permitted exam materials and equipment
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i ungdomstrinnet og videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven i tilknytning til yrker i utdanningsprogrammet frisør, blomst og interiørdesign.
Grading scale
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i frisør, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy.
- kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt/ tjeneste knyttet til entreprenøriell læring
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i frisør, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
Generell kompetanse
Studenten
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
- kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
- kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv.
- kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
Course contact person
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.