EPN-V2

JB3100 Freelance Journalism Course description

Course name in Norwegian
Frilansjournalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tilbyr en innføring i de viktigste sidene ved det å jobbe som frilansjournalist i dagens mediemarked. Emnet behandler særlig organisering, økonomi og etikk, samt praktiske råd og tips som skal sette studentene bedre i stand til å lykkes som frilanser.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • hvordan man etablerer seg som frilanser
  • frilansøkonomi
  • idéutvikling, pitching og salg
  • mediebransjenes krav og forventinger
  • ulike profesjonsroller knyttet til medieproduksjon
  • hvordan opptre profesjonelt i sosiale medier

Ferdigheter

Studenten kan

  • etablere et enkeltpersonsforetak
  • utvikle en sak fra idé til ferdig produkt
  • pitche en sak til en redaksjon
  • markedsføre seg selv
  • skille mellom journalistikk og annen medieproduksjon

Generell kompetanse

Studenten har

  • styrket sin evne til å fungere som frilanser i dagens mediesituasjon
  • økt innsikt i de etiske gråsonene mellom innholdsproduksjon og redaksjonelt stoff
  • økt innsikt i rammevilkårene for frilansjournalister i dagens mediemarked

Teaching and learning methods

Undervisningen består av forelesninger, workshops, samt individuell veiledning i utviklingen av et eget prosjekt, ved behov.

Course requirements

Individuell muntlig eksamen. Ca.;45 minutter.

Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent arbeidskrav 20, som danner grunnlaget for muntlig eksamen i emne 3100.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet -;storbyuniversitetet;
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Assessment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has knowledge of the main objectives of welfare policy and knows the most important policy instruments in the Norwegian welfare policy
  • has knowledge of the ideologies of different welfare policies and what characterises the Norwegian welfare state from an international perspective
  • has knowledge of how welfare policy resources are structured socially 
  • has knowledge of social workers’ role in the welfare system 
  • has knowledge of important welfare policy and social science terms and concepts
  • has knowledge of marginalisation and exclusion mechanisms that impact people’s living conditions 

Skills 

The student:

  • can use social science theories as an aid to understanding social problems
  • can consider the importance of social structures to living conditions, social problems and social inequality
  • can recognise different positions in social policy debate and reflect on the potential consequences for the individual and society at large 
  • can analyse how key aspects of living conditions such as health, education and work impact human welfare

General competence 

The student:

  • has insight into how the distribution of welfare policy resources impacts the performance of social work
  • has insight into factors that contribute to social inequality
  • has insight into the framework conditions for social work that promote social justice and active participation
  • can communicate and exchange their points of view on social policy issues

Examiners

Alle besvarelsene vurderes av minst én sensor. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern og intern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Course contact person

No coursework requirements or compulsory activities.