EPN-V2

JB2900 Semester Paper Course description

Course name in Norwegian
Fordypningsoppgave
Study programme
Bachelor Programme in Journalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Alle.

Required preliminary courses

Gradert skala A-F.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende forskningsmetoder, spesielt knyttet til journalistikk- og medieforskning
  • temaområder i journalistikk- og medieforskningen
  • et journalistfaglig tema som studenten ønsker å gå i dybden på

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle en problemstilling
  • gjennomføre en undersøkelse innen et valgt tema
  • begrunne hvorfor et emne er interessant
  • diskutere egne funn opp mot annen forskning

Generell kompetanse

Studenten har

  • en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
  • evne til å gå i dybden
  • strukturere og skrive en akademisk tekst

Teaching and learning methods

This course explores the basics of business valuation. The objective of this course is to provide students with valuation methods from both a conceptual and practical framework. We will discuss the drivers of corporate value, cover financial analysis using data from the annual report, and build an integrated valuation model using discounted cash flow (DCF). We will also discuss alternatives to DCF valuation, comparables analysis and options.

Course requirements

Studenten(e) leverer, innen en bestemt frist, inn en prosjektskisse etter mal. Skissen skal beskrive problemstillinger, metoder, kildegrunnlag og en tidsplan for arbeidet. Skissen skal godkjennes av emneansvarlig eller oppnevnt veileder. Det blir lagt vekt på at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen. Skissen må være innlevert innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;

Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, mister studenten retten til å gå opp til eksamen.

Assessment

Fordypningsoppgaven skal inneholde en redegjørelse for formål med arbeidet, problemstillinger og metodespørsmål, særlig valg og vurdering av kilder. Den skal ha en innholdsfortegnelse og en samlet kildeoversikt. Det kreves utførlige kildehenvisninger. Intervjukilder og andre informanter skal som hovedregel anonymiseres.

Fordypningsoppgaven legges fram i form av en skriftlig oppgave innen en fastsatt frist. Oppgaven bør være på minst 20 sider og helst ikke over 30. Dersom to skriver sammen, bør oppgaven være ca. 40 sider lang. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller;Calibri 12 pkt. Linjeavstand;1,5. Eventuelle vedlegg kommer i tillegg til disse sidenormene.

De som eventuelt jobber sammen om oppgaven, får én vurdering og samme karakter. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består ved ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenter som ikke består har da krav på veiledning. Ved levering av en helt ny besvarelse tilbys ikke veiledning.

Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

The final grade will be determined a portfolio of case reports (50%) and a final case report (50%). You are expected to work with a group of 3-5 students and write case reports of maximum 6 pages. The final report can be maximum 10 pages.

Examiners

A list of reference aids allowed will be published on our website.

Course contact person

Grade scale A-F