Programplaner og emneplaner - Student
JB2100 Investigative Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Undersøkende journalistikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis veiledning i studiet. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene kan selv velge å gjennomføre arbeidskrav og eksamen individuelt eller i gruppe.
Required preliminary courses
Etter gjennomføring av emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- skal kunne gjennomføre en kompleks designprosess med tilhørende designfaglig fordypning i et internasjonalt og bærekraftig perspektiv
- skal kunne relevante metoder og verktøy innen valgt designpraksis.
- skal systematisk utforske estetikk, funksjonalitet, materialteknologi og tilvirkningsmetoder innen valgt designpraksis.
- skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid.
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne identifisere og beskrive relevans for valgt prosjekt
- skal ved hjelp av kreativitet og dialog med interessenter kunne utvikle innovative produkter og løsninger.
- skal vise hvordan brukere, interessenter og fag/ressursmiljø involveres i prosjektet.
- skal kunne beherske digitale og analoge verktøy som utviklings-, kommunikasjons-, og presentasjonsverktøy.
- skal gjennom fremstilling av fysiske og digitale modeller/prototyper, føre en diskusjon som viser dyp innsikt innen valgt designpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- behersker kritisk refleksjon i et lokalt og internasjonalt perspektiv.
- fremstår gjennom prosjektarbeid som en nyskapende designstudent med dybdekunnskap innen valgt område.
- behersker bygging av relevante nettverk
- er i stand til å kommunisere med involverte aktører, brukere og publikum
- kan dele sine erfaringer og kunnskap med andre studenter og delta i diskusjoner i fagmiljøet
- kan reflektere over sin egen utvikling i læreprosessen
Learning outcomes
Selvstendig arbeid; individuelt eller i mindre grupper.
Workshops, forelesninger, bedriftsbesøk og veiledning knyttet til valgt fordypning.
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Reflektere over læring i prosjektet
- Godkjent prosjektbeskrivelse (individuelt eller i mindre gruppe)
Course requirements
Mappevurdering med følgende mappekrav:
o dokumentasjon av designprosessen; maks 3500 ord.
o dokumentasjon av produkt; fungerende prototyp med tilhørende beskrivelser.
Medium og form avhenger av valgt fordypning.
Begge mappekrav må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Examiners
I emnet BAPD3100 har studenten anledning til å fordype seg innenfor ett eller flere områder innenfor produktdesignfagene. De skal gjennomføre et designprosjekt med en helhetlig prosess og tilegne seg særlig kunnskap og erfaring innenfor valgt fordypning. Utprøvninger og brukertester gjennomføres iterativt og bør lede til realiserbare innovative produkter. Studentene oppfordres til å oppsøke eksterne ressurspersoner i prosjektet.
Fordypningen kan inngå som en forberedelse for den kommende Bacheloroppgaven.
Studenten har mulighet til å velge ekstern praksis i inntil to dager pr uke gjennom emnet. Praksisplassen må være i et eksternt fagmiljø og studenten er selv ansvarlig for å finne relevant praksisbedrift og å gjøre avtale om praksisoppholdet. Bedrift og avtale må forhåndsgodkjennes av emneleder / instituttet.