Programplaner og emneplaner - Student
JB2100 Investigative Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Undersøkende journalistikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal i dette emnet videreutvikle kompetansen sin i gravejournalistikk / undersøkende metoder. Parallelt med dette skal de utvikle kunnskapen om det norske samfunnet slik at de vet hvordan det fungerer strukturelt og økonomisk.
Required preliminary courses
Emnet JBPRAKSIS Redaksjonspraksis må være bestått.
Vi gjør oppmerksom på at studiet også har generelle progresjonsbestemmelser:
Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår. For å få tildelt praksisplass må første studieår være bestått. Bestått praksis er en forutsetning for videre studier.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- undersøkende metoder/gravejournalistikk
- ulike digitale verktøy for å systematisere og presentere relevant informasjon
- det norske samfunnet: struktur og økonomiske forhold
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og analysere et større, flermedialt undersøkende journalistisk prosjekt
- kan forholde seg kritisk til ulike typer kilder
- kan bruke avanserte nettsøk for å finne relevant informasjon og hente ut og analysere data fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
- kan anvende kunnskaper om samfunnets struktur og økonomiske forhold i et undersøkende, journalistisk prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere etisk over eget arbeid
- analysere eget og andres arbeid ut fra en samfunnsmessig kontekst
- arbeide sammen med andre om å utvikle et journalistisk krevende produkt
Teaching and learning methods
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, med gjennomganger og presentasjon.
Course requirements
This course deals with theories, methods and models for constructing, using and evaluating automatic information retrieval systems. This includes input from linguistics, mathematics, statistics and information theory.
- statistic and semantic based methods for document description and retrieval
- automatic classification and categorization
- search behaviour and how to construct systems for real users
- new methods/mediums/arenas for information retrieval, such as image and multimedia retrieval, retrieval of multilingual material etc.
Assessment
Vurderingsformen er en tredagers hjemmeeksamen, som består av tre deler.
Del 1 er den undersøkende reportasjen som er laget i løpet av emnet (gruppeprosjekt). Grunnstammen i den undersøkende dokumentarreportasjen/temaartikkelen er tekst. Tekstdelen skal ha en lengde på anslagsvis mellom 10.000 og 20.000 tegn, men her er det prosjektets innhold og form som bestemmer lengden. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget derfor variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes, og avtales nærmere med faglærer.
Del 2 er en individuell metoderapport, der studenten reflekterer over arbeidet med graveprosjektet i lys av pensum.
Del 3 er en individuell teoretisk refleksjonsoppgave knyttet til pensum.
Del 2 og 3 har et samlet omfang på ca. 8 sider, ikke inkludert referanselister. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Det gis en samlet karakter. Alle delene av hjemmeeksamen må være vurdert til bestått for at hele emnet skal være bestått. Kandidater som ikke består eksamen eller har gyldig fravær, kan levere en omarbeidet versjon av del 1 og 2 til ny/utsatt eksamen. For del 3 vil det bli gitt en ny oppgave til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
None
Grading scale
Knowledge
After completion of the course, the student has
- advanced knowledge of the theoretical fundaments for a variety of models for automatic information retrieval, and how the models can be realized with various algorithms
- advanced knowledge of user oriented views on information retrieval, both cognitive and social views, and their consequences for user interface, relevance judgements and interactivity in the retrieval process
- advanced knowledge of linked data and other semantic tools used to structure and make data available, and how to utilize such data
- thoroughly knowledge of practical experiments for evaluating information retrieval systems and models
- advanced knowledge of computational linguistics for analyzing grammar and semantics, and how this can be used in automatic information retrieval system
Skills
After completion of the course, the student can
- participate in, and have practical experience with the development and implementing of user friendly information retrieval systems and modules
- evaluate such systems in order to obtain and use them
General Competene
The student is able to
- give an account of different subdomains that use Information retrieval theories and methods
- independently design, plan, and conduct different types of algorithmic IR related studies, hereunder the choice of appropriate methods and metrics
Examiners
Det benyttes to sensorer, og for minst 25 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern.
Course contact person
Lectures, tasks and seminars. This includes presentation of a term paper, made individually or in groups, for discussion. Teaching will be in English when there are foreign exchange students present.