Programplaner og emneplaner - Student
JB2100 Investigative Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Undersøkende journalistikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en forsterkning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse. Undervisningen gis i vårsemesteret i andre studieår. Kunnskapsbase bygger på fagene fysisk fostring, naturfag og pedagogikk.
Required preliminary courses
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of key topics in philosophy of science and research methods that are relevant to ECEC research
- has knowledge of different types of data and ethical and practical issues related to data collection in research about children and ECEC
Skills
The student
- can critically read research of relevance to ECEC in light of philosophy of science, research ethics and methods
- can carry out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
General competence
The student
- can analyse relevant academic, professional and research ethics issues relating to the field of ECEC
- can apply their knowledge and skills to carry out research and development projects of relevance to ECEC
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har utvidet didaktisk kunnskap om hvordan de kan legge til rette for leke- læring- og utforskningsprosesser i ulike læringsarenaer
- har utvidet kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
- har økt kunnskap om veiledningsmetoder
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennom godt samspill, utnytte spontane læringssituasjoner og planlegge, lede og evaluere formelle læringssituasjoner
- kan gjennomføre måltider i ulike kontekster og ivareta måltidet som pedagogisk arena
- kan tilrettelegge for de barns kroppslige lek i ulike kontekster og situasjoner
- kan reflektere rundt ulike forståelser av natur, friluftsliv, kosthold og helse, og gjennom dette legge til rette for inkludering og deltakelse for alle barn
- kan bruke dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
- kan veilede i gruppe med fokus på en til en veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere rundt sammenhenger mellom mat og kosthold, naturopplevelser, fysisk aktivitet, helse og bærekraftig utvikling
- kan utnytte og se muligheter for kroppslig lek på utelekeplassen for alle barn
- kan bruke barns undring og utforskning samt naturopplevelse til arbeid med språkutvikling
- har en begynnende forståelse for hvordan barns motorikk kan observeres og testes
- kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek
Teaching and learning methods
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervsining.
Arbeidskrav
- Individuell artsprøve i form av praktisk arbeid knyttet til artskunnskap og observasjon i naturfag. Det foretas et uttrekk på om lag 30 arter fra en artsliste på om lag 140 arter.
- Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
- Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
- Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Course requirements
Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i at eksaminator trekker ut to av emnets hovedområder. Kandidaten redegjøre for trukket hovedområde og knytter dette til relevant litteratur. Eksaminasjonen kan også omfatte de andre hovedområdene.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Assessment
Ingen hjelpemidler.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
Det benyttes to interne sensorer på eksamen og tilsynssensor i henhold til gjeldene retningslinjer.
Examiners
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:
- Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
- Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
- Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
- Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
- Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
- Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
- Økologi og bærekraftig utvikling.
- Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
- Dokumentasjon av barns lek.
- Veiledning.
Course contact person
Two internal examiners are used. External programme supervisors are appointed to evaluate the coherence of the programme as a whole and the exams in each individual course.