EPN-V2

JB1200 Introduction to Journalism Course description

Course name in Norwegian
Innføring i journalistikk
Study programme
Bachelor Programme in Photojournalism
Bachelor Programme in Journalism
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet er en teoretisk og praktisk innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk. Studentene trener på den journalistiske arbeidsprosessen, med særlig vekt på sjanger, etikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering i det norske helse- og velferdssystemet
  • kan beskrive kartlegging, tiltak og evaluering med utgangspunkt i en ergoterapeutisk arbeidsprosessmodell
  • kan forklare aktivitetsanalyse som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess
  • kan beskrive kasus fra praksis ved hjelp av ergoterapeutiske modeller/teorier

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre terapeutisk bruk av aktivitet etter veiledning, og kan resonnere klinisk over dette arbeidet
  • kan benytte et redskap for å gjennomføre og dokumentere systematisk aktivitetsanalyse i møte med brukere
  • kan søke opp og formidle faglitteratur som er relevant for problemstillinger ved praksisstedet
  • kan systematisk kartlegge brukerens aktivitetshistorie, ressurser og utfordringer i aktivitetsdeltakelse
  • kan utføre livreddende førstehjelp

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
  • tar initiativ og viser ansvar for egen læring
  • kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • opptrer respektfullt og i tråd med ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer

Learning outcomes

Praksisperioden går over ti uker og starter med en ukes forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er tre dager i praksis og en dag på utdanningen. Studentene har en ergoterapeut som veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen, og følger normalt arbeidstiden på praksisstedet. I forberedelsene og samlingene på utdanningen vil det være ferdighetstrening, kasusbasert undervisning, forelesninger, gruppeseminarer og workshop med digital historiefortelling.

Teaching and learning methods

Følgende må være godkjent:

  • gjennomført kurs i førstehjelp
  • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Course requirements

Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

Assessment

Ikke relevant

Permitted exam materials and equipment

Bestått - ikke bestått.

Grading scale

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.