Programplaner og emneplaner - Student
JB1200 Introduction to Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i journalistikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in PhotojournalismBachelor Programme in Journalism
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er en teoretisk og praktisk innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk. Studentene trener på den journalistiske arbeidsprosessen, med særlig vekt på sjanger, etikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering i det norske helse- og velferdssystemet
- kan beskrive kartlegging, tiltak og evaluering med utgangspunkt i en ergoterapeutisk arbeidsprosessmodell
- kan forklare aktivitetsanalyse som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess
- kan beskrive kasus fra praksis ved hjelp av ergoterapeutiske modeller/teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre terapeutisk bruk av aktivitet etter veiledning, og kan resonnere klinisk over dette arbeidet
- kan benytte et redskap for å gjennomføre og dokumentere systematisk aktivitetsanalyse i møte med brukere
- kan søke opp og formidle faglitteratur som er relevant for problemstillinger ved praksisstedet
- kan systematisk kartlegge brukerens aktivitetshistorie, ressurser og utfordringer i aktivitetsdeltakelse
- kan utføre livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
- tar initiativ og viser ansvar for egen læring
- kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- opptrer respektfullt og i tråd med ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer
Learning outcomes
Praksisperioden går over ti uker og starter med en ukes forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er tre dager i praksis og en dag på utdanningen. Studentene har en ergoterapeut som veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen, og følger normalt arbeidstiden på praksisstedet. I forberedelsene og samlingene på utdanningen vil det være ferdighetstrening, kasusbasert undervisning, forelesninger, gruppeseminarer og workshop med digital historiefortelling.
Teaching and learning methods
Følgende må være godkjent:
- gjennomført kurs i førstehjelp
- samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet
Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.
Course requirements
Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.
Assessment
Ikke relevant
Permitted exam materials and equipment
Bestått - ikke bestått.
Grading scale
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.