Programplaner og emneplaner - Student
INP6200 Management of Learning, Multiplicity and Inclusion Course description
- Course name in Norwegian
- Læringsledelse, mangfold og inkludering
- Study programme
-
Innovation Education and management of learning in Vocational subjects
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 2: INP6200 Læringsledelse, mangfold og inkludering (15 studiepoeng).
Management of Learning, Multiplicity and Inclusion.
Dagens og framtidens skole har en bredt sammensatt elevgruppe, noe som stiller store krav til lærernes tilrettelegging og ledelse av gode læringssituasjoner for elevene. Mangfoldet kan omhandle kjønn, flerkulturalitet, ungdomsidentitet, funksjonsevne, sårbarhet, sosiale forhold og ulike læreforutsetninger. Emnet vektlegger hvordan gode læringssituasjoner kan tilrettelegges slik at alle elever kan møtes på en verdig måte og ha mulighet til å delta i gode læringsfellesskap. Emnet skal gi yrkesfaglærerne innsikt i og mulighet til å utvikle og nyttiggjøre alternative læringsarenaer med utgangspunkt i elevens individuelle behov og i forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Required preliminary courses
Opptak på programmet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om å lede læringsprosesser i et flerkulturelt mangfold i opplæringsvirksomheter
- bred kunnskap og forståelse for hvordan endrings- og utviklingsarbeid kan fremme utvikling av yrkesfagene i en mangfoldig elevgruppe
- bred kunnskap om kjønn og flerkulturalitet, andre kulturidentiteter
- forståelse av ungdoms- og yrkesidentiteter på ulike læringsarenaer
Ferdigheter
Studenten kan
- lede innovative og inkluderende læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- veilede og lede konflikthåndtering og skape et inkluderende læringsmiljø
- lede læring ved utvikling av nye læringsarenaer
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer og skolens verdivalg i møte med en mangfoldig elevgruppe
- i samarbeid med kolleger være opptatt av hvordan skolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling
- være en del av skolens profesjonelle læringsfellesskap
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med inkludering og mangfold
Content
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Teaching and learning methods
For kull 2025: Coursework requirements from MALK4100, MALK4000-403, MALKA211, MALKA212, and MALKA214 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA215.
For tidligere kull: Coursework requirements from MALK4000-401, MALK4000-403, MALKA211, MALKA212, and MALKA214 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA215.
Course requirements
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til læringsledelse med inkludering og mangfolds-problematikk på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen.
2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra utviklingsarbeidet i læringsledelse med fokus på inkludering og mangfold, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 1800 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplanen.
Assessment
Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. Prosjekteksamen består av en fagtekst om eget utviklings-/innovasjonsarbeid. Teksten skal skrives etter gitte kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori. Arbeidet gjøres individuelt, omfang 3000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Arbeid med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen én gang. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter må det utformes ny oppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
Grading scale
Individual school examination, 3 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Examiners
Authorized materials: Norwegian-English dictionary
Admission requirements
Grade scale A-F