Programplaner og emneplaner - Student
IFHB1200 Core Subjects of Physical Education 1 and Physical Activity Skills 1C Course description
- Course name in Norwegian
- Basisfag 1 og aktivitetslære 1C
- Study programme
-
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and HealthBachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Basisfag 1 er sammensatt av fagområder og temaer som skal danne grunnlag for forståelse av kroppsøvings- og idrettsfagets betydning og for sammenhengen mellom bevegelsesaktivitet og helse.
Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Temaene i aktivitetslære 1C er temaer som kan belyse temaene i basisfag 1 ut fra et praktisk ståsted.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
- har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper knyttet til mental og fysisk trening
- har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse
- har kunnskap om kroppens vekst, modning og motorisk utvikling og hvordan dette danner grunnlag for tilpasset trening av koordinasjon og teknikk
- har kunnskap om krefter og fysiske lover som virker inn på utførelse av ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om ulike positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold, samt kunnskap om helsekonsekvenser ved fysisk inaktivitet
Ferdigheter
Studenten
- har faglig grunnlag for å kunne forklare hvordan kroppen er bygd opp og hvordan den fungerer i ulike former bevegelsesaktiviteter i leik, idrett, dans, friluftsliv og annen fysisk aktivitet
- kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
- kan foreta en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
- kan tilrettelegge for tilpasset trening av koordinasjon og teknikk
- kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold i arbeidet med å motivere andre til økt aktivitetsnivå og sunne vaner
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i formidling av leik, idrett, dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer, instruktør eller i arbeid innen helsesektor
- kan legge til rette for helsefremmende opplæring og vurdere verdien av fysisk aktivitet, kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv
Content
Basisfag 1
Sentrale temaer:
- Anatomi og fysiologi.
- Treningslære.
- Idrettsskader.
- Motorikk, koordinasjon og teknikk.
- Fysisk aktivitet og helse.
- Bevegelseslære.
Aktivitetslære 1C
Sentrale temaer:
- Praktisk treningslære.
- Organisk og mekanisk analyse.
- Praktisk motorikk, koordinasjon og teknikk.
Teaching and learning methods
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Godkjent semesteroppgave i treningslære. Omfang på 2700 ord (+/- ti prosent). Besvarelsen skal være en skriftlig dokumentasjon på egen treningsperiode og skal minimum inneholde teori, treningsplan, treningslogg og drøfting av treningsresultat.
Ved ikke godkjent semesteroppgave gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer. Hvis en ikke får gjennomført livredningsprøve sammen med medstudenter, kan den, hvis det er praktisk mulig, tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen. Studenter som har fravær som overstiger 20 prosent i praktisk undervisning, vil så langt det er praktisk mulig få tilbud om å gjennomføre tilsvarende undervisning sammen med andre studentgrupper.
Assessment
Individuell 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Kalkulator.
Karakterskala
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Pensumliste
Behm D. G., Blazevich A. J., Kay AD, McHugh M. (2016). Acute effects of muscle stretching on physical performance, range of motion, and injury incidence in healthy active individuals: a systematic review Appl Physiol Nutr Metab. Jan, 41(1): 1-11. (11 sider)
Bahr, R. (2014) Idrettsskader - diagnostikk og behandling. Fagbokforlaget. s. 1-57. Kompendium (57 sider)
Garber, C. E., Blissmer, B., Deschenes, M. R., Franklin, B. A., Lamonte, M. J., Lee, I. M., Nieman, D. C., Swain, D. P. American College of Sports Medicine position stand. (2011). Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: guidance for prescribing exercise. Med Sci Sports Exerc. 2011 Jul, 43(7): 1334-59. s. 1344-1345 (1 side).
Gjerset, A. (red.). (2015). Idrettens treningslære. Gyldendal. (640 sider).
Helsedirektoratet (2014). Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. Helsedirektoratet. s. 11-14 (4 sider)
Kvikstad, I. (red.) (2016). Motorikk i et didaktisk perspektiv. Gyldendal Norsk Forlag. Kapittel 1, 4 & 12. (55 sider). Kompendium.
McHugh MP, Cosgrave CH. (2010). To stretch or not to stretch: the role of stretching in injury prevention and performance. Scand J Med Sci Sports. Apr, 20(2): 169-81. (12 sider).
Sand, O., Sjaastad, Ø., Haug, E., Bjålie, J. (2006). Menneskekroppen - fysiologi og anatomi. Cappelen Forlag, s. 12 - 331, 354 - 378, 422 - 479 (403 sider)
Sigmundsson, H. (red.). (2008). Læring og ferdighetsutvikling. Tapir akademisk forlag, s. 13 - 127 (115 sider)
Tveit, P., (2000). Bevegelseslære. Idrett Kropp Teknikk (4. opplag). Universitetsforlaget/NIF/NIH. s. 9 - 160 (152 sider)
Øverby, N. C., Torstveit, M. K., Høigaard, R., (2011). Folkehelsearbeid. Høyskoleforlaget. s. 163-182 (19 sider)
Til sammen 1436 sider.
(Pensumliste ajour: 14. juni 2016)