Programplaner og emneplaner - Student
IFHB1200 Core Subjects of Physical Education 1 and Physical Activity Skills 1C Course description
- Course name in Norwegian
- Basisfag 1 og aktivitetslære 1C
- Study programme
-
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and HealthBachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å fungere godt i kunst- og kultursektoren er det viktig å kunne lede, styre og jobbe med prosjekter i samspill med andre aktører. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i prosjektledelse.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
- har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper knyttet til mental og fysisk trening
- har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse
- har kunnskap om kroppens vekst, modning og motorisk utvikling og hvordan dette danner grunnlag for tilpasset trening av koordinasjon og teknikk
- har kunnskap om krefter og fysiske lover som virker inn på utførelse av ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om ulike positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold, samt kunnskap om helsekonsekvenser ved fysisk inaktivitet
Ferdigheter
Studenten
- har faglig grunnlag for å kunne forklare hvordan kroppen er bygd opp og hvordan den fungerer i ulike former bevegelsesaktiviteter i leik, idrett, dans, friluftsliv og annen fysisk aktivitet
- kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
- kan foreta en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
- kan tilrettelegge for tilpasset trening av koordinasjon og teknikk
- kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold i arbeidet med å motivere andre til økt aktivitetsnivå og sunne vaner
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i formidling av leik, idrett, dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer, instruktør eller i arbeid innen helsesektor
- kan legge til rette for helsefremmende opplæring og vurdere verdien av fysisk aktivitet, kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv
Content
Eksamen vil bestå av en todelt innlevering. Den ene delen vil være en prosjektsluttrapport som er en gruppeinnlevering, mens den andre vil være en individuell faglig oppgave. Gruppeoppgaven vil utformes etter nærmere presisering og skal være på inntil 5000 ord. Den individuelle innleveringsoppgaven skal ha et omfang på inntil 3000 ord. Det gis en samlet karakter på de to innleveringene, der gruppeoppgaven utgjør 40% av karakteren og den individuelle oppgaven utgjør 60%.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delen(e) som ikke er bestått. Ved stryk på individuell oppgave må studenten levere en ny besvarelse. Ved stryk på gruppeoppgave kan gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven.
Teaching and learning methods
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.
Course requirements
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, øvelser og gruppediskusjoner.
Assessment
Studentene deles inn i grupper på 4-6 personer som jobber sammen gjennom semesteret. Gruppen skal gjennomføre et opplegg basert på prosjektadministrative metoder og tilnærminger. Prosjektene som studentene skal gjennomføre, vil bli avklart tidlig i semesteret. Det vil i løpet av semesteret være tre arbeidskrav knyttet til prosjektet: tre skriftlige innleveringer, hvorav det ene er inkludert en muntlig gruppepresentasjon i slutten av semesteret. Alle arbeidskravene, inkludert prosjektpresentasjonen, må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.