EPN-V2

HETEK4000 Interactions in Health and Technology Course description

Course name in Norwegian
Samspill i helse og teknologi
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Radiography
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Det er to arbeidskrav knyttet til emnet:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet gjennomføres individuelt, består av tre deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Kartlegging og dokumentasjon i form av 3 utviklingsmål relatert til egen yrkesdidaktisk kompetanse i lys av samfunnets behov for kvalifisert fagarbeidere.

Del 2: To dager hospitering i valgt yrke.

Del 3: Basert på egne utviklingsmål, skal det utarbeides et digitalt sammendrag og refleksjon over yrkesrelaterte utfordringer i eget programområde i videregående opplæring og samarbeid skole-bedrift. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter i grupper med hverandre vurdering. Omfang av presentasjon skal være fra 5 til 7 minutter.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet gjennomføres i grupper på 2-4* studenter. Arbeidskravet består av to deler og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1. Gruppen skriver først en kort beskrivelse av et profesjonsetisk dilemma.

Del 2. Deretter analyserer gruppen dilemmaet og reflekterer ved hjelp av litteratur over konsekvenser og mulige tiltak i lys av skolen som organisasjon og skolens samfunnsoppdrag. Omfang 2000 ord +/- 10 %

*I særskilte tilfeller gis det mulighet for å gjennomføre arbeidskrav 2 individuelt, omfang 1000 ord. (+/- 10%).

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Required preliminary courses

Eksamen er todelt hvor den ene delen gjennomføres i grupper og den andre delen er individuell.

Del 1: Grupper på 2-4* studenter gjennomfører et tverrfaglig utviklingsprosjekt. Det tverrfaglige utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom en skriftlig grupperapport, omfang 4 500 ord +/- 10 %

Del 2: Individuell muntlig eksamen. 30 minutter pr. kandidat. Muntlig eksamen er basert på kjerneelementer i pensum og på læringsutbyttebeskrivelse for emnet.

*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt, omfang på tverrfaglig utviklingsprosjekt 3 500 ord +/- 10 %

I del 1 blir det gitt en felles gruppekarakter som tilsvarer 1/3 del av endelig karakter og utgjør 10 studiepoeng i henhold til Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogikk for yrkesfag trinn 8-13.

I del 2 blir det gitt en individuell karakter som tilsvare 2/3 deler av den endelige karakter.

De to eksamensdelene er uavhengige av hverandre. Dersom man stryker eller har godkjent dokumentert fravær på del 1, kan man likevel gå opp til eksamen i del 2, men begge deler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

Skriftlig del av eksamen leveres i OsloMets digitale vurderingsverktøy, individuell muntlig høring foregår via nettbasert kommunikasjonsverktøy.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakter F, ikke bestått, på del 1 tverrfaglig utviklingsprosjekt gis det mulighet for å gjennomføre eksamen individuelt. På først ny og utsatt eksamen kan utviklingsprosjektet forbedres, ved senere forsøk må det skrives nytt tverrfaglig utviklingsprosjekt.
  • Ved karakteren F, ikke bestått, på del 2 individuell muntlig eksamen: gjennomføres eksamen på samme måte som ved ordinær eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt i del 1, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis. På del 2 kan kandidaten ha med et A4 ark med notater.

Teaching and learning methods

Del 1: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Del 2: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Course requirements

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Assessment

Se programplanen

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Kropp og læring er et emne som setter søkelys på samfunnsvitenskapelige og filosofiske teorier om kropp, bevegelse, læring og danning. Det blir lagt vekt på å relatere de teoretiske perspektivene til læring i kroppsøving. Emnet tar også opp kropp og læring i et mangfoldsperspektiv.

Examiners

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Overlapping courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om teoretiske perspektiv om kropp, bevegelse, fysisk aktivitet og læring som er sentrale for kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om elevmangfold i skolen for hvordan opplæringen kan tilrettelegges alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan, basert på teoretisk kunnskap, analysere kroppsøvingsfaglige spørsmål og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan kritisk anvende teoretisk profesjonsretta kunnskap i kroppsøving til utforsking av nye faglige problemstillinger
  • kan analysere og drøfte forholdet mellom mangfold, identitet, bevegelse, fysisk aktivitet og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på avansert teoribasert nivå kommunisere om faglige spørsmål knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan reflektere kritisk over hvilken rolle bevegelse, fysisk aktivitet og kropp har i et samfunn preget av mangfold