Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO2000 Prevention, Treatment and Rehabilitation - Muscular and Skeletal Disorders Course description
- Course name in Norwegian
- Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet hos ungdom, voksne og eldre. Aktuelle tiltak omfatter bløtdelsbehandling, aktiv øvelsesbehandling, funksjonstrening, rådgiving og veiledning. Målet med tiltakene er å bidra til økt aktivitet og deltakelse gjennom å fjerne eller redusere smerter og fremme/bedre forutsetninger for funksjon. Forebyggende virksomhet, med hensikt å forebygge skader og plager i muskel- og skjelettsystemet, er også et viktig tema i dette emnet. Sekundært forebyggende arbeid hvor hovedhensikten er å hindre videreutvikling og/eller tilbakefall av skade eller feilbelastninger som allerede er oppstått, vil være mest sentralt her. Kunnskap fra samtlige emner i første studieår er en forutsetning for å forstå og begrunne fysioterapeutiske tiltak. Lovverk, rammebetingelser og andre føringer som regulerer fysioterapeuters arbeid med personer med muskel- og skjelettplager trekkes inn.
-
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått 1. studieår.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for hvordan WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) kan anvendes i kliniske beslutningsprosesser
- kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike perspektiver
- kan redegjøre for ulike forklaringsmodeller for smerte
- har innsikt i emosjonelle aspekter ved langvarige smerter i muskel- og skjelettsystemet
- kan gjøre rede for hvordan personlige, sosiale og kulturelle forhold virker inn på kropp og bevegelse
- kan gjøre rede for muskel- og skjelettlidelser i et samfunnsperspektiv
- kan gjøre rede for risikofaktorer for å utvikle muskel- og skjelettplager
- kjenner til og kan oppdatere seg på forskning innen forebygging og behandling av muskel- og skjelettplager og effekten/nytten av tiltakene
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en fullverdig funksjonsundersøkelse for å kartlegge skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
- anvende standardiserte målemetoder for funksjon og bruke dem i kliniske beslutningsprosesser
- vise/gjennomføre behandling med utgangspunkt i resultater fra undersøkelse
- anvende sekundærforebyggende fysioterapitiltak for personer med skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
- føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til utdanningens retningslinjer
- presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg i en studentgruppe samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
- overholde rutiner og retningslinjer for praksisstedet.
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise empati og anerkjennelse i relasjoner med pasienter
- kan reflektere over egen handle - og væremåte
-
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger og ferdighetstrening som kombineres med studentarbeid i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen tilrettelegger for utvikling av manuelle ferdigheter og kroppslige erfaringer under veiledning. Studentene skal behandle hverandre og bytte på å være «pasient» og «terapeut». Fysioterapi knyttet til undersøkelses- og behandlingstiltak presenteres for medstudenter som gruppearbeid og drøftes i samlet studentgruppe hvor faglærer er tilstede.
-
Course requirements
Passed the first year of the programme, with the exception of the course PARA1500.
-
Assessment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
KnowledgeThe student
- has basic knowledge of the organisation of the rescue services in Norway
- has sector-specific knowledge of the emergency services, including in-depth knowledge of their own agency including key management functions and the emergency medical communication centre (AMK)
- has knowledge of the assessment of own safety in particular and safety in general in connection with ambulance operations
- has knowledge of health operations management, including roles, functions and work methods
- has knowledge of how communications equipment and relevant ICT tools are used in ambulance operations
- has knowledge of hazardous goods and hazardous substances (CBRNE)
- has knowledge of the basic use of risk analyses in emergency preparedness work
- has knowledge of triage in mass casualty situations
SkillsThe student
- is capable of leading and organising health care at an accident site
- is capable of interacting with other emergency agencies at accident sites
- is capable of participating in rapid extrication in connection with traffic accidents
- is capable of acting in the proper manner the scene (if criminal actions are suspected)
- is capable of using communications and other ICT equipment on ambulance call-outs
- is capable of assessing own safety in particular and safety in general in connection with ambulance call-outs
- is capable of carrying out a simple risk analysis
General competenceThe student
- is capable of planning, carrying out and documenting an ambulance operation
- is capable of contributing to interaction with other emergency agencies and other partners
- is capable of leading and organising health personnel at an accident site
-
Permitted exam materials and equipment
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- minimum attendance of 80% in study groups
- minimum attendance of 90% at simulation and skills training, including exercises
-
Grading scale
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Individual written exam, 4 hours
Examiners: All papers are assessed by two examiners. A minimum of twenty per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Assessment: Grade scale A'F
-
Examiners
Gradert skala A-F.