EPN-V2

FYSIO2000 Prevention, Treatment and Rehabilitation - Muscular and Skeletal Disorders Course description

Course name in Norwegian
Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet hos ungdom, voksne og eldre. Aktuelle tiltak omfatter bløtdelsbehandling, aktiv øvelsesbehandling, funksjonstrening, rådgiving og veiledning. Målet med tiltakene er å bidra til økt aktivitet og deltakelse gjennom å fjerne eller redusere smerter og fremme/bedre forutsetninger for funksjon. Forebyggende virksomhet, med hensikt å forebygge skader og plager i muskel- og skjelettsystemet, er også et viktig tema i dette emnet. Sekundært forebyggende arbeid hvor hovedhensikten er å hindre videreutvikling og/eller tilbakefall av skade eller feilbelastninger som allerede er oppstått, vil være mest sentralt her. Kunnskap fra samtlige emner i første studieår er en forutsetning for å forstå og begrunne fysioterapeutiske tiltak. Lovverk, rammebetingelser og andre føringer som regulerer fysioterapeuters arbeid med personer med muskel- og skjelettplager trekkes inn.

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha bestått 1. studieår.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan redegjøre for hvordan WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) kan anvendes i kliniske beslutningsprosesser
    • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike perspektiver
    • kan redegjøre for ulike forklaringsmodeller for smerte
    • har innsikt i emosjonelle aspekter ved langvarige smerter i muskel- og skjelettsystemet
    • kan gjøre rede for hvordan personlige, sosiale og kulturelle forhold virker inn på kropp og bevegelse
    • kan gjøre rede for muskel- og skjelettlidelser i et samfunnsperspektiv
    • kan gjøre rede for risikofaktorer for å utvikle muskel- og skjelettplager
    • kjenner til og kan oppdatere seg på forskning innen forebygging og behandling av muskel- og skjelettplager og effekten/nytten av tiltakene

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre en fullverdig funksjonsundersøkelse for å kartlegge skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
    • anvende standardiserte målemetoder for funksjon og bruke dem i kliniske beslutningsprosesser
    • vise/gjennomføre behandling med utgangspunkt i resultater fra undersøkelse
    • anvende sekundærforebyggende fysioterapitiltak for personer med skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
    • føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til utdanningens retningslinjer
    • presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg i en studentgruppe samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
    • overholde rutiner og retningslinjer for praksisstedet.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vise empati og anerkjennelse i relasjoner med pasienter
    • kan reflektere over egen handle - og væremåte
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger og ferdighetstrening som kombineres med studentarbeid i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen tilrettelegger for utvikling av manuelle ferdigheter og kroppslige erfaringer under veiledning. Studentene skal behandle hverandre og bytte på å være «pasient» og «terapeut». Fysioterapi knyttet til undersøkelses- og behandlingstiltak presenteres for medstudenter som gruppearbeid og drøftes i samlet studentgruppe hvor faglærer er tilstede.

  • Course requirements

    Passed the first year of the programme, with the exception of the course PARA1500.

  • Assessment

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    KnowledgeThe student

    • has basic knowledge of the organisation of the rescue services in Norway
    • has sector-specific knowledge of the emergency services, including in-depth knowledge of their own agency including key management functions and the emergency medical communication centre (AMK)
    • has knowledge of the assessment of own safety in particular and safety in general in connection with ambulance operations
    • has knowledge of health operations management, including roles, functions and work methods
    • has knowledge of how communications equipment and relevant ICT tools are used in ambulance operations
    • has knowledge of hazardous goods and hazardous substances (CBRNE)
    • has knowledge of the basic use of risk analyses in emergency preparedness work
    • has knowledge of triage in mass casualty situations

    SkillsThe student

    • is capable of leading and organising health care at an accident site
    • is capable of interacting with other emergency agencies at accident sites
    • is capable of participating in rapid extrication in connection with traffic accidents
    • is capable of acting in the proper manner the scene (if criminal actions are suspected)
    • is capable of using communications and other ICT equipment on ambulance call-outs
    • is capable of assessing own safety in particular and safety in general in connection with ambulance call-outs
    • is capable of carrying out a simple risk analysis

    General competenceThe student

    • is capable of planning, carrying out and documenting an ambulance operation
    • is capable of contributing to interaction with other emergency agencies and other partners
    • is capable of leading and organising health personnel at an accident site
  • Permitted exam materials and equipment

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    - minimum attendance of 80% in study groups

    - minimum attendance of 90% at simulation and skills training, including exercises

  • Grading scale

    Exam content: The learning outcomes

    Exam form: Individual written exam, 4 hours

    Examiners: All papers are assessed by two examiners. A minimum of twenty per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

    Assessment: Grade scale A'F

  • Examiners

    Gradert skala A-F.