EPN-V2

FOTO2100 Image Studies for Photojournalists Course description

Course name in Norwegian
Bildeteori for fotojournalister
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
FALL 2018
Schedule
  • Introduction

    Studentene skal gjennom dette emnet etablere en forståelse for bilders egenskaper som medium. Emnet belyser forholdet mellom bilders egenskaper og menneskets visuelle persepsjon og kultur. I tillegg ser emnet på hvilke krav som stilles til journalistiske bilder utfra journalistikkens krav om sannferdighet. Studentene lærer å analysere mediebilder med et begrepsapparat som gir mening i en arbeidssituasjon.

  • Required preliminary courses

    Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.

    I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:

    • Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
    • Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier
  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten har grunnleggende kunnskaper om

    • visuell persepsjon
    • bildeform og komposisjon
    • teoretiske modeller for bilder
    • menneskelig visuell adferd
    • sannhetsbegrepet og fotografiers relasjon til virkelighet
    • analytisk metode for bilder i samtidskontekst
    • yrkesetiske normer for sannferdig visuell rapportering og grensene for iscenesettelse og digital manipulasjon av bilder.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • analysere bilders form og innhold i en journalistisk kontekst
    • orientere seg selvstendig i relevante kilder og teori
    • drøfte konkrete problemstillinger knyttet til bilder i relasjon til relevant teori
    • skrive faglige analyser og drøftingsoppgaver med relevante begreper og kilder
    • utøve faglig fundert kritikk av andres teoriarbeider

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • utviklet forståelse av menneskets visuelle persepsjon og for konsekvenser dette har for bilders form
    • etablert en oversikt over aktuelle teorier for bilder
    • utviklet sin forståelse for journalistisk yrkesetikk
    • utviklet en kunnskapssøkende nysgjerrighet om spørsmål knyttet til samtidsbilder og hvordan de kan tolkes
  • Teaching and learning methods

    Emnet er inndelt i fire delemner:

    1. Persepsjon og bildeform
    2. Kommunikasjonsteori og semiotikk. Bildeanalyse.
    3. Perspektiv, lys og kroppsspråk
    4. Bilde, virkelighet og fotografisk journalistikk.

    Til hvert delemne hører en skriftlig oppgave og to samlingsdager. Oppgaven leveres før de tilhørende samlingsdagene. Studentene skal også evaluere to medstudenters oppgaver både muntlig og skriftlig. Samlingsdagene inneholder gruppeoppgaver, forelesninger, plenumsoppgaver og evaluering av medstudenters oppgaver. Det blir også formidlet viktig erfaringskunnskap som ikke finnes i bokform.

  • Course requirements

    Kunnskaper;

    Studenten;

    • har bred kunnskap om et selvvalgt bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevant temaområde
    • har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosesser;
    • har kunnskap om hvordan fagstoff formidles i tekst, og hva som kjennetegner en god akademisk tekst;

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan planlegge og gjennomføre et større skriftlig arbeid med en problemstilling;
    • kan velge og begrunne forskningsdesign på bakgrunn av problemstilling;
    • kan oppdatere seg på forskningsbasert kunnskap i det bibliotek- og informasjonsvitenskapelige feltet;
    • kan presentere, analysere og drøfte fagstoff og har tilegnet seg akademiske skriveferdigheter
    • kan utføre strukturerte litteratursøk, vurdere kilder og utøve kildekritikk;
    • behersker god henvisningsskikk, herunder referansehåndtering og siteringsskikk;

    Generell kompetanse;

    Studenten;

    • er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
    • kan foreta selvstendige faglige vurderinger og reflektere etisk og kritisk over et tema;
    • kan formidle fagkunnskap muntlig og skriftlig;
  • Assessment

    Eksamen er en tre dagers hjemmeeksamen. Omfang: ca 10 sider.

    Til eksamen vil studentene kunne bli prøvd i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.

    Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved skriftlig eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Ekstern og intern sensor vurderer alle eksamensbesvarelsene

  • Target group and admission

    Opptakskrav for eksterne søkere

    Ved ledig plass, er emnet åpent for eksterne søkere. Opptakskravet er to års høyere utdanning i journalistikk eller mediefag, eller generell studiekompetanse og to års dokumentert redaksjonelt journalistisk arbeid.