Programplaner og emneplaner - Student
FORK1120 Preparatory course in Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk
- Study programme
-
Access Course for Engineering Studies
- Weight
- 37.5 Percent of Access course
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Søkere som mangler utdanning i matematikk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
- Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
- Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene i geometri, algebra og funksjonslære.
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av digitale verktøy til beregninger og visualisering.
- Kandidaten kan gjøre rede for algoritmebegrepet og har kjennskap til programmering i matematikk.
Ferdigheter
- Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
- Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjonslære.
- Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
- Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.
- Kandidaten kan bruke programmering til å utføre enkle numeriske beregninger.
Generell kompetanse
- Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
- Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
- Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
Teaching and learning methods
Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning.
Course requirements
Fem av til sammen sju individuelle innleveringsoppgaver i løpet av studiet må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Fristene for innlevering må overholdes for at oppgaven skal bli vurdert. En av oppgavene fungerer som en fem timers prøveeksamen. Den kan være blant de to som kandidaten ikke trenger å få godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Assessment
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
This course covers the role of pharmaceuticals in the prevention and treatment of illness from an individual and societal perspective. Emphasis is placed on subjects in the field of social pharmacy and medicine epidemiology. The course focuses on users of pharmaceuticals in different phases of life and with different illnesses, particularly on individually adapted follow-up and information on correct use of pharmaceuticals. The general subject matter is examined from a societal perspective in relation to medication and medicalisation of different life situations and groups of illnesses. Statistical concepts, epidemiology and critical assessment of articles are also covered in the course.
Grading scale
The student must have passed all the courses from the first year of study and may lack a maximum of one passed course from the second year.
Examiners
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can give an account of the role of pharmaceuticals in the prevention and treatment of illness from an individual and societal perspective
- can describe pharmaceutical services
- is familiar with the routines and procedures for medication reviews and discussions
- can give an account of the information needs of pharmaceutical users in different life situations and with different illnesses
- can explain key concepts in the field of epidemiological methodology
- can explain ethical dilemmas relevant to epidemiological research
- can explain key statistical concepts in medical statistics
- is familiar with clinical testing of pharmaceuticals and the pertaining collection of and requirements relating to documentation
- is familiar with the concept of health competence and how variations in health competence influence different patients’ and user groups’ coping with disease, mastery and self-care
- is familiar with the import, economics and pricing of pharmaceuticals
- is familiar with the research processes involved in pre-clinical and clinical studies, the requirements for approval of pharmaceuticals and plant-based products and how pharmaceuticals are marketed
Skills
The student
- can carry out source searches and provide information to pharmaceutical users in different life situations and with different illnesses, and with varying information needs
- can apply epidemiological concepts
- can apply digital tools in statistical calculations and graphical presentations of prescription statistics and other figures that concern the use of pharmaceuticals
- can use evidence-based subject matter and innovation in project work, communicate this and contribute to professional discussions
General competence
The student
- shows an understanding of issues relating to pharmaceuticals from an individual and social perspective
- can reflect on the correct use of pharmaceuticals in special groups of patients
- can reflect on the quality and validity of information provided by different sources
- can contribute to innovation and entrepreneurship as approaches to healthcare
Overlapping courses
The work and teaching methods comprise lectures, group work, project work, seminars, practical student exercises, digital teaching and work on assignments.