Programplaner og emneplaner - Student
FO911A Physics - Preparatory course Course description
- Course name in Norwegian
- Fysikk - 3-terminsordning
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil EngineeringBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildingsBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryBachelor's Degree Programme in Mechanical EngineeringAccess Course
- Weight
- 6.0 Access course credits
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk og naturfag og ligger på utdanningsnivå tilsvarende fordypningsfag i videregående skole. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i fysikk, og de skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i
kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- forstår at fysikk er et eksperimentelt fag, har kunnskap om eksperimentelle metoder og vet noe om hvilke krav som stilles til eksperimenter
- kan gjøre greie for energibegrepet og hvorfor det er viktig - både i en fysikkfaglig og en samfunnsmessig sammenheng
- kjenner til enkle komponenter som inngår i elektriske kretser og kan gjøre greie for begreper som strøm, spenning og motstand
- kan forklare hvilke deler et atom består av og kjenner til at energien til et atom er kvantisert
- har innsikt i lysets natur - som både bølge og partikkel
- kan forklare de viktigste begrepene innen mekanikk
- har grunnleggende forståelse for hvordan materie i ulike faser påvirkes av trykk, volum og temperatur
Ferdigheter
Kandidaten
- kan regne med kraft og bevegelsesmengde for bevegelse i én og i to dimensjoner
- kan regne ut varme og arbeid for termofysiske problemstillinger
- kan regne med trykk i gasser og væsker
- kan gjøre beregninger på bølgebrytning og interferens
- kan regne med størrelser og enheter i SI systemet og behersker omregning mellom enheter
- kan tegne koplingsskjema og gjøre beregninger på enkle elektriske kretser
- kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenkning
- kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser
- forstår sammenhenger mellom fysikk og teknologiske anvendelser
- forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener
Teaching and learning methods
Knowledge
The student has in-depth knowledge of
- models that can be used to analyse economic policy
- how cyclical fluctuations arise and how they can be counteracted through policy
- how institutions can influence policies
- financial crises
- open economy, monetary unions
Skills
The student is capable of
- explaining important relationships between macroeconomic variables
- using models to analyse macroeconomic issues
- analysing how macroeconomic policy can influence economic variables such as activity and inflation
- assessing current economic policy
Course requirements
Plenary lectures.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Tabeller og formelsamling i fysikk og kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og ikke kan regne symbolsk. Hvilke tabeller og formelsamlinger som kan brukes samt liste over godkjente kalkulatorer kunngjøres ved studiestart. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Grading scale
Written exam (four hours) is held at the end of the semester.
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.