EPN-V2

FM3600 FM and Public Health Course description

Course name in Norwegian
FM og folkehelse
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Modules in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

For mange brukere av bygg er renhold en «usynlig tjeneste». I Norge utgjør renhold mer enn 25 % av driftskostnadene i bygg. Lønn representerer om lag 85 % av de totale renholdskostnadene. Renhold har stor betydning for helsen til alle brukergrupper i bygg. Emnet gir kunnskap om metoder, utstyr, rengjøringskjemikalier, arbeidsgang og ledelsesverktøy som er avgjørende for effektivitet og lønnsomhet i en bransje med høye krav til produktivitet. Emnet gir også kunnskap om lover og forskrifter vedrørende innemiljøkvalitet, og forsvarlig hygiene, ergonomi og arbeidsmiljø for renholderne. Det undervises i tjenestenivåavtaler (SLA), hvor «rett kvalitet» forankres mot systematikken i standarden NS-INSTA 800. Emnet gir grunnkompetanse for å kunne fylle en lederrolle som bestiller eller leverandør av renhold.

Recommended preliminary courses

Ingen hjelpemidler.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til mikroorganismer, deres levevilkår og smitteveier
  • kunnskap om nyere forskning på innemiljø og arbeidsmiljø og bruk av instrumenter og andre systemer for å kunne kontrollere innemiljøkvalitet, forsvarlig hygiene og at utført renhold er i henhold til avtalt kvalitet
  • kunnskap om metoder, utstyr, rengjøringskjemi, rasjonell og hygienisk forsvarlig arbeidsgang samt standarder og IKT-verktøy til bruk i planlegging, produksjon og oppfølgning av profesjonelt renhold
  • kunnskap om renholdsøkonomi og de faktorene som ligger til grunn for nøkkeltallene
  • kunnskap om lover, forskrifter og standarder vedrørende innemiljø, hygiene, renholdernes arbeidsmiljø og opplevd kvalitet for brukere i bygg

Ferdigheter

Studentene kan

  • anvende kunnskap for å identifisere smittestoffer, smitteveier og tilrettelegge for et hygienisk forsvarlig smittevernarbeid overfor brukere i bygg og i arbeidet med mattrygghet
  • anvende kunnskap i planlegging, produksjon og oppfølgning av renhold for å sikre godt innemiljø, forsvarlig hygiene og avtalt kvalitet i tråd med gjeldende SLA
  • anvende kunnskap i planleggingen, produksjonen og oppfølgningen av renhold for å sikre en rasjonell og kostnadseffektiv tjenesteproduksjonen
  • anvende kunnskap for å ivareta helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos mottakere og utførere av renholdstjenester
  • anvende kunnskap og måleinstrumenter for å fastsette og bedømme rengjøringskvalitet i lokaler i henhold til NS-INSTA 800
  • anvende kunnskap for å utarbeide renholdsplaner, prosedyrer og arbeidsgang og avtaler slik at krav i lover og forskrifter oppfylles

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til renhold
  • formidle økonomiske konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av renhold
  • formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger vedrørende renhold
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis

Teaching and learning methods

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.

Course requirements

Anatomifaget beskriver hvordan menneskekroppen er bygget opp, fysiologien hvordan den fungerer. Anatomi og fysiologikunnskaper er grunnleggende for en faglig forsvarlig yrkesutøvelse. Kunnskap i topografisk anatomi er en forutsetning for å kunne lokalisere anatomiske strukturer fremstilt ved hjelp av ulik teknologi og ulike metoder. Kunnskap i fysiologi blir stadig viktigere som en følge av innføring og utbredelse av dynamiske undersøkelser som funksjonell Magnetisk resonans (fMRI) og Positron emisjons tomografi (PET).

Emnet består kun av fagområdet 1A Anatomi og fysiologi fra rammeplanen. Presiseringer av læringsutbyttene står i undervisningsplanen.

Assessment

Studenten må være tatt opp på studiet.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare grunnleggende biokjemiske prosesser på celleplan og se dem i sammenheng med fysiologiske prosesser i kroppens organer
  • kan beskrive skjelett- og muskelsystemets anatomiske oppbygging
  • kan beskrive oppbygging av celler, vev, organer og organsystemer
  • kjenner til sansenes- og forplantingssystemets anatomi og fysiologi
  • kan forklare fysiologiske prosesser i respirasjons-, sirkulasjons-, fordøyelses- og nervesystemet
  • kan forklare fysiologiske prosesser i nyrer og urinveier og de endokrine organer
  • kan beskrive kroppens bevegelser, akser, plan og retninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere ulike organer og strukturer
  • anvende norsk og latinsk fagterminologi

Generell kompetanse

  • anvende kunnskap i anatomi og fysiologi på praktiske og teoretiske problemstillinger

Grading scale

  • Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminarer og selvstudier.
  • På seminarer arbeider studentene i grupper med oppgaver.
  • Store deler av forelesningene er filmet og ligger på studiets nettsider.

Examiners

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på seminarer.

Admission requirements

Gradert skala A-F

Course contact person

For å fremstille seg til eksamen må kravet til obligatorisk tilstedeværelse være godkjent.

Eksamen

  • Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
  • Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer