Programplaner og emneplaner - Student
FM3600 FM and Public Health Course description
- Course name in Norwegian
- FM og folkehelse
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsModules in Business Administration and Economics
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For mange brukere av bygg er renhold en «usynlig tjeneste». I Norge utgjør renhold mer enn 25 % av driftskostnadene i bygg. Lønn representerer om lag 85 % av de totale renholdskostnadene. Renhold har stor betydning for helsen til alle brukergrupper i bygg. Emnet gir kunnskap om metoder, utstyr, rengjøringskjemikalier, arbeidsgang og ledelsesverktøy som er avgjørende for effektivitet og lønnsomhet i en bransje med høye krav til produktivitet. Emnet gir også kunnskap om lover og forskrifter vedrørende innemiljøkvalitet, og forsvarlig hygiene, ergonomi og arbeidsmiljø for renholderne. Det undervises i tjenestenivåavtaler (SLA), hvor «rett kvalitet» forankres mot systematikken i standarden NS-INSTA 800. Emnet gir grunnkompetanse for å kunne fylle en lederrolle som bestiller eller leverandør av renhold.
Recommended preliminary courses
Skriftlig individuell hjemmeeksamen på fem timer.
Eksamen kan påklages. Eksamen gjennomføres i første semester.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til mikroorganismer, deres levevilkår og smitteveier
- kunnskap om nyere forskning på innemiljø og arbeidsmiljø og bruk av instrumenter og andre systemer for å kunne kontrollere innemiljøkvalitet, forsvarlig hygiene og at utført renhold er i henhold til avtalt kvalitet
- kunnskap om metoder, utstyr, rengjøringskjemi, rasjonell og hygienisk forsvarlig arbeidsgang samt standarder og IKT-verktøy til bruk i planlegging, produksjon og oppfølgning av profesjonelt renhold
- kunnskap om renholdsøkonomi og de faktorene som ligger til grunn for nøkkeltallene
- kunnskap om lover, forskrifter og standarder vedrørende innemiljø, hygiene, renholdernes arbeidsmiljø og opplevd kvalitet for brukere i bygg
Ferdigheter
Studentene kan
- anvende kunnskap for å identifisere smittestoffer, smitteveier og tilrettelegge for et hygienisk forsvarlig smittevernarbeid overfor brukere i bygg og i arbeidet med mattrygghet
- anvende kunnskap i planlegging, produksjon og oppfølgning av renhold for å sikre godt innemiljø, forsvarlig hygiene og avtalt kvalitet i tråd med gjeldende SLA
- anvende kunnskap i planleggingen, produksjonen og oppfølgningen av renhold for å sikre en rasjonell og kostnadseffektiv tjenesteproduksjonen
- anvende kunnskap for å ivareta helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos mottakere og utførere av renholdstjenester
- anvende kunnskap og måleinstrumenter for å fastsette og bedømme rengjøringskvalitet i lokaler i henhold til NS-INSTA 800
- anvende kunnskap for å utarbeide renholdsplaner, prosedyrer og arbeidsgang og avtaler slik at krav i lover og forskrifter oppfylles
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til renhold
- formidle økonomiske konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av renhold
- formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger vedrørende renhold
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.
Course requirements
Opptak til studiet.
Assessment
Mappeeksamenmed en individuell, skriftlig oppgave, omfang 8-10 sider/3200-4000 ord som vektes 60 %, og en skriftlig oppgave i gruppe på 3-5 studenter, omfang 12-15 sider/4800-6000 ord som vektes 40 %.
Begge delene av mappa må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får F i en av eksamensdelene, må denne eksamensdelen tas på nytt.
Det kan være inntil 5 studenter i gruppen.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- sentrale styringsdokumenter for opplæring
- yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
- teori om barn og unges læring og utvikling
- klasseledelse og lov og prinsipp om likeverdig og tilpasset opplæring
- skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
- likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
- sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge, og vold og seksuelle overgrep
- barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kjennskap til forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
- reflektere over noen etiske dilemmaer knyttet til egen profesjonsutøvelse
- legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra skolens verdigrunnlag og overordnede mål
- er bevisst sin rolle som leder av læringsprosesser og er i stand til å legge til rette for et trygt og stimulerende læringsmiljø
- kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
Grading scale
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Admission requirements
Opptakskrav: Generell studiekompetanse.
Det anbefales at FM2000 Facility Management (FM) og serviceledelse, FM2100 Buildings, Infrastructure and FM (Hard FM) og FM3000 Mennesker, organisasjon og FM (Soft FM) eller tilsvarende er bestått.
NB! Valgemne. Tilbys som enkeltemne med forbehold om gjennomføring.
Course contact person
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- En skriftlig individuell oppgave (1500-2000 ord).