EPN-V2

FM3100 Real Estate Development and Real Estate Economics Course description

Course name in Norwegian
Real Estate Development and Real Estate Economics
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Modules in Business Administration and Economics
Elective modules, Faculty of Social Sciences
Oslo Business School, Exchange Programme
Public Administration and Leadership, Exchange Programme
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Physical property (plots of land and buildings) are the arena for activities in most organisations. Development, procurement (purchase or hire) and changes to property (land use/right of use and/or assets) are some of the most important decisions made in an organisation, as such decisions form the long-term basis for the organisation's location, capital expenditure, capacity etc. In many instances, a Facility Manager will be involved in processes in which organisations procure, develop, change or dispose of property.

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Knowledge

The student has knowledge of

  • the development of different types of property
  • how real estate markets are affected by the location and status of cities, urban and population growth, travel times, travel and transport costs
  • the main segments in the real estate market
  • land use/hire market (urban economics) versus the property ownership market (financial economics)
  • market indicators for the property markets and financial and non-financial key figures for property
  • the principles for and methods of valuing property and calculating returns on property
  • the financing and depreciation of property

Skills

The student is capable of

  • applying academic knowledge to analyse the property markets
  • applying academic knowledge to perform own/hire analyses and to value property
  • applying academic knowledge to calculate the return on property investments
  • applying academic knowledge to calculate alternative costs for property

General competence

The student is capable of

  • critically reflecting on the development, procurement, use, change and disposal of property
  • seeing the subject in a greater societal perspective
  • exchanging points of view and experience with other specialists/experts and contributing to developing good practice

Teaching and learning methods

A variety of teaching methods will be used, such as lectures, plenary discussions, practical exercises, group work and study trips. The students are expected to work on the practical exercises, take part in discussions and participate in study trips.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • har kunnskap om sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
  • kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
  • kjenner til vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder
  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
  • kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
  • har kunnskap om etisk teori og yrkesetiske prinsipper
  • har kunnskap om stats og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk: velferdsstatens utvikling og sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer, lover og forskrifter
  • har kunnskap om pasientsikkerhet og kvalitet i sykepleie
  • har kunnskap om det kulturelle mangfold i Norge

Ferdigheter: Studenten

  • kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig
  • kan gjøre rede for ulike etiske teorier og prinsipper
  • kan kommunisere, veilede og samhandle med pasienter, pårørende, ansatte og medstudenter
  • kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte

Generell kompetanse: Studenten

  • kan formidle fagstoff om stats og kommunalkunnskap og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
  • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesielt vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet

Permitted exam materials and equipment

Forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, søkekurs på læringssenteret og selvstudier.

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.

Examiners

Særtrykk fra lovdata: Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, Spesialisthelsetjenesteloven, Psykisk helsevernloven og godkjent ordbok.

Admission requirements

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, en intern og en ekstern