EPN-V2

FKHPRA3 Teaching practice 3 Course description

Course name in Norwegian
Praksis 3
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med lærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer lærerstudentens menneskesyn og kunnskaper.

Required preliminary courses

Andre praksisperiode: Bestått FKH PRA1 Praksis 1. studieår og alle andre emner fra første studieår.

Tredje praksisperiode: Bestått FKH PRA2 Praksis 2. studieår og alle andre emner fra andre studieår.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
  • har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
  • har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
  • har kunnskap om teamarbeid og ledelse
  • har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
  • har kunnskap om observasjonsmetoder
  • har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
  • kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
  • kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
  • kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
  • kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
  • kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
  • kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
  • kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte; og utviklingssamtaler
  • kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
  • har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
  • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
  • kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
  • kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
  • kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen for øvrig

Teaching and learning methods

Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i et;Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring.

Reisevei opp mot 1,5 time en vei til praksisstedet må påberegnes.

Course requirements

Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.

Assessment

Opptak til emnet.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
  • etiske modeller og sentrale filosofer
  • menneskerettighetene
  • sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
  • hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
  • dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder
  • parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
  • religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
  • drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd
  • bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
  • lede verdidebatter på demokratisk vis
  • bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
  • reflektere kritisk omkring egne narrativer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
  • kan stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
  • kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen

Grading scale

Teori, metodetrening og refleksjon vil utgjøre hovedtyngden av arbeidet i studiet. Emnet vil dels baseres på forelesninger om teoretiske perspektiver. Videre vil metodepresentasjon, utprøving og drøfting være sentrale arbeidsformer. Refleksjonsskriving og gruppedialoger vil bli brukt jevnlig.

Examiners

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det skal skrives ett refleksjonsnotat halvveis i studiet. Notatet skal gi en kort skisse av det studentene har tilegnet seg av relevant teori. Videre skal studentene reflektere over hvordan dette kan anvendes i deres arbeidet i skolen. Teksten skal være på 1000 ord (+/- 10%) og må godkjennes for å kunne avlegge eksamen i emnet. Arbeidskravet skal leveres på Canvas i emnets digitale fellesrom.
  • Deltakelse på en arrangert ekskursjon i løpet kursdagene. Ved fravær må studentene gjøre et kompensatorisk arbeidskrav. Innholdet i det kompensatoriske arbeidskravet fastsettes av faglærer.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Holdningsdannelse og praktisk kompetanseutvikling er sentrale mål i emnet. Denne typen faglige mål kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må utvikles gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Ved overskredet fraværsgrense, kan det gis kompensatoriske oppgaver som skal reflekterer det studenten har gått glipp av i undervisningen.