Programplaner og emneplaner - Student
FKHPRA2 Teaching practice 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis 2
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord, 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
- Arbeidskrav 2: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
- Arbeidskrav 3: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
Gruppene vil være på mellom 3-6 studenter. Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Formålet er å kunne kople teori opp mot praksis og metoder.
Det vil være gruppeinnlevering på alle arbeidskravene og omfanget tilsvarer om lag 1500 ord. Innleveringene kan være skriftlige dokumenter, eller alternativt kan det være podcast, video eller PPT. Ved alternative innleveringer skal det omregnes til tilsvarende omfang.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Required preliminary courses
Eksamen i emnet er en gruppebasert mappe som inneholder tre deler:
- En omarbeiding av to av arbeidskravene, med omfang tilsvarende som under «arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter» (+/-10%).
- En omarbeiding av ett av arbeidskravene med omfang tilsvarende det dobbelte av det som er beskrevet under «arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter» (+/-10%).
- En oppsummerende vurdering (refleksjonsnotat) med omfang på 500 ord +/-10%.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En studentgruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
- har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
- har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
- har kunnskap om teamarbeid og ledelse
- har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
- har kunnskap om observasjonsmetoder
- har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
- har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte
Ferdigheter
Studenten
- kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
- kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
- kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
- kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
- kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
- kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
- kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
- kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte og utviklingssamtaler
- kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
- kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
- kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
- kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen forøvrig
Teaching and learning methods
Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i et Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring som følger studenten alle tre årene.
Course requirements
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene skal kunne få bestått praksisopplæringen.
- Innlevering av undervisningsplaner til godkjenning til fastsatt tid før undervisningspraksis til praksislærer og praksisveileder.
- Muntlige fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode.
Praksisopplæringen er 100 prosent obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn en dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger en dag må tas igjen. Fravær som overstiger tre dager må dokumenteres. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring
- deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Grading scale
Avsluttende vurdering i praksisopplæringen uttrykkes med karakterene bestått/ ikke bestått.
Examiners
Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.