Programplaner og emneplaner - Student
FKH3200 Study of professions 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag 3
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
Introduction
Profesjonsfag danner den lærerfaglige plattformen i studiet. Profesjonsfag 3 omfatter studier i fagdidaktikk, og sammenhengen mellom fagfeltet design, kunst og håndverk, fagdidaktikk og praksisopplæring. Profesjonsfag 3 fokuserer på faglærerens arbeid i videregående skole.
Required preliminary courses
Bestått alle emner og praksisopplæring fra 2. studieår.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om estetiske teorier
- har kunnskap om design og designprosesser
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
- har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
- kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
- kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
- kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
- har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
Profesjonsfaglig/fagdidaktisk refleksjon inngår i kompetanseområdene i emnet FKH3000. Refleksjon presenteres og drøftes i plenum.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over to dager etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være knyttet til praksis. Omfang: ca.1500-1700 ord
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.