EPN-V2

FKH3200 Study of professions 3 Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 3
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Bestått alle emner og praksisopplæring fra 2. studieår.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om estetiske teorier
  • har kunnskap om design og designprosesser
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
  • har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
  • kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
  • kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
  • kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
  • har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • innholdet i og betydningen av fasediagram, med spesielt fokus på fasediagram for vann
  • ideelle gassers modellforhold og ulike tilstandslikninger
  • masse- og energi-balanse - Termodynamikkens 1. lov
  • entropi, eksergi og anergi - Termodynamikkens 2. lov
  • forskjellene mellom reversible og irreversible prosesser
  • analyse av termodynamiske sykluser i varmepumper herunder kjølesyklus og energisyklus
  • relativ og spesifikk fuktighet, oppvarming og fukting, kjøling og avfukting, Mollier diagram
  • varmeledningsligningen (3-dimensjonal, transient) med grensebetingelser og initialbetingelse
  • ekstern og intern tvungen konveksjon, grensesjikt samt hastighets- og temperaturprofil. Empiriske korrelasjoner vil bli benyttet for å beregne Nussults tall.
  • naturlig (fri) konveksjon og empiriske korrelasjoner for å beregne Nusselts tall
  • varmevekslere, analyse ved hjelp av logaritmisk midlere temperaturdifferanse og -- NTU metode
  • enkel strålingsfysikk og termisk stråling mellom faste flater
  • prinsipper for beregning av massetransport ved diffusjon og konveksjon med vekt på fuktvandring

Ferdigheter

Studenten kan analysere

  • termodynamiske egenskaper ved hjelp av tabeller og tilstandsligning
  • termodynamiske prosesser ved hjelp av T-v T-s, P-h diagrammer, entropiforskjeller for irreversible og reversible prosesser
  • eksergidestruksjon for de ulike komponentene av et gitt system i gitte omgivelse
  • ytelsen av varmepumpe, kjølesyklus og utvalgte effekt-sykluser
  • prosesser i klimaanlegg ved hjelp av Mollier diagram
  • varmeledning i faste elementer, for eksempel i vegger (varmestrøm og temperaturfelt)
  • konvektiv varmetransport mellom fast legemer og væske ved både tvungen og naturlig konveksjon
  • varmeoverføring mellom varme og kalde væsker i varmevekslere
  • varmeutveksling mellom faste flater ved hjelp av termisk stråling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere systemers termodynamiske ytelse knyttet til varmepumper, kjølesykluser og utvalgte effekt-sykluser
  • kritisk velge hensiktsmessige empiriske korrelasjoner for de konvektive varmeoverføringskoeffisientene for beregning av varmevekslerens areal
  • analysere beregningsresultat
  • kommunisere med ingeniører og forskere innen emner relatert til termodynamikk, varme- og massetransport

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over to dager etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være knyttet til praksis. Omfang: ca.1500-1700 ord

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å levere mappeeksamen:

  • 2 godkjente laboratoriearbeid innleveringer, individuelt gjennomført
  • 1 innleveringsoppgave, individuelt gjennomført
  • 1 muntlig presentasjon basert på innleveringsoppgaven, holdt fysisk i forelesningstiden, individuelt gjennomført

Formålet med arbeidskravene er å stimulere til jevn innsats underveis i semesteret og hjelpe studentene til å nå kravene til ferdighet og kompetanse.

Grading scale

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på tre timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved kontinuasjonseksamen eller omlagt eksamen kan muntlig eksamen benyttes i stedet. Dersom muntlig eksamen benyttes til kontinuasjonseksamen og omlagt eksamen, kan resultatet ikke påklages.

Examiners

Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.