Programplaner og emneplaner - Student
FKH3003 Painting Course description
- Course name in Norwegian
- Maleri
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet maleri skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av maleri i skapende prosesser og læringsprosesser. Det inkluderer arbeid der visuelle virkemidler, meningsinnhold og uttrykk står sentralt. Emnet er tilrettelagt for arbeid med egne uttrykk, ytringer, kritisk tenkning og vurdering. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.
Recommended preliminary courses
Gradert skala A-F.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon gjennom maleri
- har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med maleri i opplæringen
- har kunnskap om samtidens visuelle uttrykk og kan bruke dette som referanse for eget skapende arbeid
- har kunnskap om ulike sytematiske, utforskende og kreative metoder innen skapende arbeid
- har kjennskap til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen maleri
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen maleri
- kan anvende og reflektere over fagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen maleri
- har innsikt i redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
- kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Teaching and learning methods
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
Ferdigheter
Studenten
- har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
- kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
- viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.
Generell kompetanse
Studenten
- diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema
Assessment
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er
- oppgave og metodeseminar
- veiledning
- individuelt arbeid
Permitted exam materials and equipment
Det er ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.
Grading scale
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave.
- Bacheloroppgaven skal være på 9000 ord (+/- ti prosent).
- Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 4500 ord (+/- ti prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.
Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten.
Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling
Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen skal:
- Bacheloroppgaven være på 14 000 ord (+/- ti prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
- 7000 ord (+/- ti prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Overlapping courses
Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.