Programplaner og emneplaner - Student
FKH3000 Specialization Studies in Art and Design Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypning i design, kunst og håndverk
- Weight
- 40.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
-
Introduction
Emneplanen består av kompetanseområder fordelt på seks verkstedperioder. Studentene fordyper seg i, problematiserer og videreutvikler sin fagkompetanse. Fagteori inngår i emnet. Det er knyttet arbeidskrav til hver verkstedperiode. Fordypning i verkstedperiodene ses i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.
-
Required preliminary courses
Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.
-
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i fagområdet
- har kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til fagområdet formgiving, kunst og håndverk
- har kunnskap om samtidens uttrykk innen kunst, design og arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
- har kunnskap om ulike metoder innen skapende arbeid som f.eks. intuitive og analytiske prosesser, ideutvikling og problemløsning, entreprenørskap
- har kunnskap om redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
- har kunnskap om innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen fagområdet
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
- kan anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet
- kan vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
- kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
-
Teaching and learning methods
Studiet består av følgende kompetanseområder i verkstedsperioder, som er faglige fordypningsområder der en både jobber individuelt og i gruppe:
- Tegning og farge.
- Design.
- Arkitektur og omgivelser.
- Fordypningsperiode i valgbare kompetanseområder.
- Entreprenørskap og innovasjon.
Arbeidet med kompetanseområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget (se egen emneplan for både praksisopplæringen og profesjonsfaget). Alle sentrale aspekter ved kompetanseområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.
-
Course requirements
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra kompetanseområdene. Se undervisningsplaner for de aktuelle faglige kompetanseområdene som inngår i studiet. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
- Faglige innføringer knyttet til demonstrasjoner.
- Drøftingsseminarer og vurderinger underveis i periodene og ved avslutning av obligatoriske studieoppgaver.
- Erfaringsinnhenting i verksteder og laboratorier.
- Gruppeprosjekter.
- Forberedelse, planlegging, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning.
-
Assessment
Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave med fordypning innen valgbare emner som tilbys (Se undervisningsplanen).
Prosjektoppgaven består av følgende krav:
- Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår.
- Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
- Omfang på 2000-2500 ord.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle.
-
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
-
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.