EPN-V2

FKH3000 Specialization Studies in Art and Design Course description

Course name in Norwegian
Fordypning i design, kunst og håndverk
Weight
40.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emneplanen består av kompetanseområder fordelt på seks verkstedperioder. Studentene fordyper seg i, problematiserer og videreutvikler sin fagkompetanse. Fagteori inngår i emnet. Det er knyttet arbeidskrav til hver verkstedperiode. Fordypning i verkstedperiodene ses i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.

  • Required preliminary courses

    Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i fagområdet
    • har kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til fagområdet formgiving, kunst og håndverk
    • har kunnskap om samtidens uttrykk innen kunst, design og arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
    • har kunnskap om ulike metoder innen skapende arbeid som f.eks. intuitive og analytiske prosesser, ideutvikling og problemløsning, entreprenørskap
    • har kunnskap om redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
    • har kunnskap om innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen fagfeltet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
    • kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
    • kan definere og utføre et FoU-arbeid innen fagområdet
    • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
    • kan anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
    • kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet
    • kan vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
    • kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
  • Teaching and learning methods

    Studiet består av følgende kompetanseområder i verkstedsperioder, som er faglige fordypningsområder der en både jobber individuelt og i gruppe:

    1. Tegning og farge.
    2. Design.
    3. Arkitektur og omgivelser.
    4. Fordypningsperiode i valgbare kompetanseområder.
    5. Entreprenørskap og innovasjon.

    Arbeidet med kompetanseområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget (se egen emneplan for både praksisopplæringen og profesjonsfaget). Alle sentrale aspekter ved kompetanseområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

  • Course requirements

    Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

    Arbeidskrav:

    • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra kompetanseområdene. Se undervisningsplaner for de aktuelle faglige kompetanseområdene som inngår i studiet. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

    Det kreves 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

    • Faglige innføringer knyttet til demonstrasjoner.
    • Drøftingsseminarer og vurderinger underveis i periodene og ved avslutning av obligatoriske studieoppgaver.
    • Erfaringsinnhenting i verksteder og laboratorier.
    • Gruppeprosjekter.
    • Forberedelse, planlegging, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning.

  • Assessment

    Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave med fordypning innen valgbare emner som tilbys (Se undervisningsplanen).

    Prosjektoppgaven består av følgende krav:

    • Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
    • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår.
    • Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
    • Omfang på 2000-2500 ord.
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.