Programplaner og emneplaner - Student
YLTI2100 Learning strategies, professional qualification and professional foundation and comprehensive vocational subjects Docume Course description
- Course name in Norwegian
- Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring og helhetlig yrkesfaglig breddedokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial ProductionBachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Technical and Industrial Production
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig bredde.
Required preliminary courses
- Bestått emne YLTI1000
Før eksamen kan avlegges må alle arbeidskrav knyttet til bredde i yrkesfaget være godkjente. Dette er arbeidskrav 6, 10 og 13, samt arbeidskrav 7 fra emne YLTI1100 som er tverrfaglig
Learning outcomes
Se opptakskrav i programplanen. For å kunne levere masteroppgaven til avsluttende vurdering, må de øvrige emnene i studieprogrammet være bestått.
Content
En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 40 000 ord +/- 10 %, med påfølgende individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.
Etter at masteroppgaven er vurdert, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.
For studenter som tar Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på motsatt målform som eksamen i fordypningen, se emneplanen for emne 1 for denne fagfordypningen.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Ny/utsatt eksamen Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Klageadgang Ved klage på karakterfastsetting på masteroppgaven, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans særlig for lærerarbeid i grunnskolen
- har kunnskap om relevant vitenskapsteori og metoder som intervju, dokumentanalyse, observasjon og spørreundersøkelser innen skolerettet utdanningsvitenskap
- har dypere og mer konsentrert kunnskap innenfor masteroppgavens kunnskapsgrunnlag
- har oversikts- og dybdekunnskap til å kunne analysere forskningslitteratur og øvrige faglige problemstillinger innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Ferdigheter
Studenten
- kan bidra til utvikling av ny forskningsbasert kunnskap innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan gjøre forskningsmessige studier innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst
- kan gjennomføre analyser av teorier og empiriske forskningsresultater innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra med ny kunnskap til fagutvikling på sitt fagfelt innenfor skolerettet utdanningsvitenskap
- kan diagnostisere behov for ny kunnskap som er relevant for skolerettet utdanningsvitenskap
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
- kan bruke sin kompetanse på nye områder innenfor sitt fag
Course requirements
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten skal gi en seminarpresentasjon av masteroppgaven basert på prosjektskissen fra emne 2 i fagfordypningen.
Studenten må delta på de tre prosjektseminarene som blir arrangert, og presentere og drøfte relevante sider ved arbeidet med masteroppgavene.
Et viktig læringsutbytte i studiet er ferdigheten til å formidle egen og andres forskning på forsvarlig måte. Derfor legger studiet også vekt på arbeidsmåter preget av dialog, diskusjoner og studentpresentasjoner. For å realisere disse læringsutbyttene er det nødvendig med noen arbeidskrav. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Fravær kan kompenseres med at studenten skriver en faglig oppgave. Faglærer formulerer og godkjenner oppgaven.
Permitted exam materials and equipment
En individuell, skriftlig hjemmeeksamen i form av en masteroppgave på 40 000 ord +/- 10 %, med påfølgende individuell muntlig eksamen på ca. 40 minutter.
Etter at masteroppgaven er vurdert, avsluttes studiet med muntlig eksamen. Muntlig eksamen er en drøfting omkring sentrale problemstillinger i masteroppgaven.
For studenter som tar Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på motsatt målform som eksamen i fordypningen, se emneplanen for emne 1 for denne fagfordypningen.
Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.
Ny/utsatt eksamen Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Klageadgang Ved klage på karakterfastsetting på masteroppgaven, må muntlig eksamen gjennomføres på nytt.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt.
Examiners
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.