EPN-V2

FKH2100 Art and Design History 2 Course description

Course name in Norwegian
Kunst- og designhistorie 2
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I andre studieår får studenten en videreføring av kunnskap og forståelse innenfor kunsthistorie og kunstformidling.

Required preliminary courses

Bestått alle emner og første praksisperiode fra 1. studieår

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de viktigste strømningene i kunsthistorien fra 1900 fram til i dag
  • har grundig kunnskap om noen utvalgte hovedverk i kunsthistorien
  • har kunnskap om hvordan hensynet til miljøet påvirker kunstnere, arkitekter og designere
  • har kunnskap om teorier innenfor kunstsosiologi
  • har kunnskap om teknologiens innvirkning på den visuelle kulturen
  • har kunnskap om Nasjonalmuseets virksomhet rettet mot skole, barn og ungdom

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre en selvstendig analyse av verk innenfor kunst, arkitektur og design
  • kan bruke faget i tema- og prosjektarbeid.
  • kan bruke egnet pedagogisk verktøy i visuell og muntlig formidling av kunst og formkultur
  • kan utvikle atelier/verkstedoppgaver for skolebarn knyttet til en aktuell museumsutstilling
  • kan bruke relevant fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon med ulike målgrupper

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan vise profesjonalitet i formidling av kunst og formkultur i klasserommet, på museer og i det offentlige rom
  • kan legge til rette for meningsfylt bruk av museer, gallerier, samlinger, bedrifter, bygninger, monumenter og det offentlige rom både i og utenfor lokalmiljøet
  • kan bruke kunst og formkultur i samarbeidsprosjekter med andre fag/fagområder i skolen

Teaching and learning methods

Undervisningen i kunst og formkultur foregår som forelesninger, seminarer, omvisninger og praksis i museumsutstillinger. I museet har studentene vekslende roller som formidler, observatør og atelieransvarlig. Undervisningen vil ikke dekke alle områder av pensum.

Fagdidaktikk i kunst og formkultur består av formidlingspraksis på Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design med grunnskoleelever på 6.trinn. Formidlingspraksis er et samarbeid mellom HiOA, Institutt for Estetiske fag, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og en grunnskole i Oslo.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gjennomføring av en formidlingstime og en ateliertime for skoleelever med tema fra en utvalgt utstilling på Nasjonalmuseet.

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen - individuell, over to dager.

Det blir oppgitt tema for oppgaveteksten. Det forutsettes at det trekkes inn kunnskap både fra første og andre studieår. Besvarelsen skal være på ca. 1500 til 1700 ord.

Eksamen kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer.