Programplaner og emneplaner - Student
FKH2001 Wood and metall Course description
- Course name in Norwegian
- Tre og metall
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
-
Introduction
I emnet Tre og metall;vektlegges;anvendelse;og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall;får studentene en innføring i;grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;maskin-opplæring;og HMS;innenfor materialområdene, gjennom;opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og;et eksamensprosjekt.;;
-
Recommended preliminary courses
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
- har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
- har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
- har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
Ferdigheter;
Studenten;
- har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
- kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
- kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
- kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
- har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;
-
Teaching and learning methods
ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER;
Undervisningen organiseres;i;en;verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.;
Arbeids- og undervisningsformer er:;
- forelesninger, seminarer og individuelt studium;
- faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid,;opplæring i bruk av maskiner;
- gruppearbeid, prosjektarbeid;
- feltstudier;
- varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;
;
Praktisk skapende arbeid omfatter området;harde materialer; tre og metall . I harde materialer;er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form.;Gjennom arbeidet;vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier;kan benyttes som;kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.;
Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.;
Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet; tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.;
-
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;
Arbeidskrav:;
- Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
- ;Gjennomført;Maskinopplæring
- ;Praktiske eksempler på teknikker
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;
-
Assessment
Individuell mappeeksamen
Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;
- Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;
Eksamensresultatet kan påklages.;
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
-
Grading scale
Gradert skala A-F.;
-
Examiners
en sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig
-
Target group and admission
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav:;Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
-
Overlapping courses
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot;FKH2000 Kunst og håndverk 2.