EPN-V2

FKH2001 Wood and metall Course description

Course name in Norwegian
Tre og metall
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

I emnet Tre og metall;vektlegges;anvendelse;og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall;får studentene en innføring i;grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;maskin-opplæring;og HMS;innenfor materialområdene, gjennom;opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og;et eksamensprosjekt.;;

Recommended preliminary courses

Individual home examination over two weeks based on a set question. Scope: 2,500 words (+/- 10%)

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
  • har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
  • har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.

Ferdigheter;

Studenten;

  • har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
  • kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
  • kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
  • har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;

Teaching and learning methods

Language of instruction: Norwegian

This course focuses on legislation and health policy guidelines related to public health, empowerment and health-promoting work. Key areas include empowerment as a concept, process and result, as well as learning and coping. Students will work on concepts, theory and models related to public health work and public health science. Collaboration, interprofessional cooperation, and user participation and decision-making support will be highlighted and critically assessed. 

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;

Arbeidskrav:;

  • Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
  • ;Gjennomført;Maskinopplæring
  • ;Praktiske eksempler på teknikker
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;

Assessment

Individuell mappeeksamen

Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;

  • Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;

Eksamensresultatet kan påklages.;

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • can analyse key academic and health policy guidelines and their consequences for practice
  • can analyse the roles and functions of health personnel in the areas of public health, empowerment and health promotion
  • can critically assess the meaning of social inequality and the relationship between health, power and society

Skills

The student:

  • can analyse the meaning of the principles of empowerment thinking (the user as the expert on him/herself, participation and the redistribution of power)

General competence

The student:

  • can analyse academic and ethical problems in the areas of public health, empowerment and health-promoting work

Grading scale

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, group work and self-study.

Examiners

None.

Admission requirements

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Overlapping courses

Grade scale A-F.