Programplaner og emneplaner - Student
FKH2001 Wood and metall Course description
- Course name in Norwegian
- Tre og metall
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- is aware of relevant societal issued related to technology development
- masters several methods used to communicate information about technology development to a varied audience
- understands the various factors that influence an understanding for IT and a motivation to learn about IT-related issues
Skills:
The student is capable of:
- presenting a technical product or a project in a comprehensive manner to an audience with various levels of knowledge of IT
- presenting and discussing the role IT has in society, with current examples from everyday life, news stories and popular culture
- mastering methodology to engage and involve the audience through recognisable examples and good stories
General competence
The student is capable of:
- presenting and discussing IT-related topics to a broad audience
- communicating clearly in writing and verbally about IT-related issues to an audience that is not necessarily tech-savvy
- motivating and engaging a diverse audience by using current IT issues
Recommended preliminary courses
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.
Learning outcomes
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
- Materialutprøvinger.
- Ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
- Skriftlig del. Omfang på 2000-2500 ord.
Eksamensresultat kan påklages.
Teaching and learning methods
ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER;
Undervisningen organiseres;i;en;verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.;
Arbeids- og undervisningsformer er:;
- forelesninger, seminarer og individuelt studium;
- faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid,;opplæring i bruk av maskiner;
- gruppearbeid, prosjektarbeid;
- feltstudier;
- varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;
;
Praktisk skapende arbeid omfatter området;harde materialer; tre og metall . I harde materialer;er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form.;Gjennom arbeidet;vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier;kan benyttes som;kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.;
Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.;
Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet; tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.;
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;
Arbeidskrav:;
- Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
- ;Gjennomført;Maskinopplæring
- ;Praktiske eksempler på teknikker
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.
Examiners
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.
Admission requirements
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og veksler mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer som medstudentvurdering og seminardager for muntlige presentasjoner. Oppfølging og veiledning gis underveis.
Overlapping courses
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav og obligatorisk aktivitet godkjent:
- Arbeidskrav 1: Skriftlig oppgave i gruppe og tilstedeværelse på seminar
Skriftlig oppgave: Oppgaven skal ha et omfang på 1500 ord (+/- 10 %). Det tilbys muntlig tilbakemelding til gruppa før innlevering. Den endelige gruppeoppgaven skal leveres inn i forkant av at gruppene presenterer sine oppgaver muntlig. Studenter er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i arbeidet. Formålet med oppgaveskriving er å gi studenten øvelse i akademisk skriving.
Krav om oppmøte: Tilstedeværelse på to dagers seminar med muntlig presentasjon av egen gruppeoppgave og tilstedeværelse på andre gruppers presentasjoner.
Den skriftlige oppgaven og den muntlige presentasjonen vurderes samlet av gruppas lærer. Dersom oppgaven og/eller muntlig presentasjon ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon av oppgaven og holde en muntlig presentasjon én gang til innen angitt frist. Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse på seminardagene er at studenten skal være med å presentere oppgave sammen med gruppen sin og for å delta på andre gruppers presentasjoner.
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.