EPN-V2

FKH2001 Wood and metall Course description

Course name in Norwegian
Tre og metall
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    I emnet Tre og metall;vektlegges;anvendelse;og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall;får studentene en innføring i;grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;maskin-opplæring;og HMS;innenfor materialområdene, gjennom;opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og;et eksamensprosjekt.;;

  • Recommended preliminary courses

    For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
    • har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
    • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
    • har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
    • har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
    • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
    • kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
    • kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
    • kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
    • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

    Generell kompetanse;

    Studenten;

    • kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
    • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
    • har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
    • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;
  • Teaching and learning methods

    ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER;

    Undervisningen organiseres;i;en;verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.;

    Arbeids- og undervisningsformer er:;

    • forelesninger, seminarer og individuelt studium;
    • faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid,;opplæring i bruk av maskiner;
    • gruppearbeid, prosjektarbeid;
    • feltstudier;
    • varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer;

    ;

    Praktisk skapende arbeid omfatter området;harde materialer; tre og metall . I harde materialer;er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker,;materialkunnskap,;bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form.;Gjennom arbeidet;vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier;kan benyttes som;kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.;

    Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.;

    Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet; tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.;

  • Course requirements

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.;

    Arbeidskrav:;

    • Presentasjon av;problemstilling og;prosjektplan.;;
    • ;Gjennomført;Maskinopplæring
    • ;Praktiske eksempler på teknikker
    • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.;;
  • Assessment

    Individuell mappeeksamen

    Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;

    • Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
    • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;

    Eksamensresultatet kan påklages.;

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.;

  • Examiners

    en sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig

  • Target group and admission

    Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.

    Opptakskrav:;Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.

  • Overlapping courses

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot;FKH2000 Kunst og håndverk 2.