EPN-V2

FKH2000 Art and Crafts 2 Course description

Course name in Norwegian
Kunst og håndverk 2
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Andre studieår setter fokus på anvendelse og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med en Fordypning i formgiving, kunst og håndverk. I emnet legges det vekt på prosjekter som integrerer fagteori og fagdidaktikk, kunst og formkultur, profesjonsfag og praksisopplæring.

Required preliminary courses

Bestått alle emner fra 1. studieår.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk
  • har kunnskap om estetisk teori, kreative prosesser og idéutvikling
  • har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt
  • har kunnskap om bruk av digitale medier som redskaper og virkemidler i skapende arbeid og visuell dokumentasjon
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
  • har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr
  • har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
  • har kunnskap om aktuelle læreplaner, opplæringsloven og forskrifter
  • har kunnskap om læreplananalyse

Ferdigheter

Studenten

  • har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper
  • kan bruke formgiving, kunst og håndverk både som regifag og støttefag i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid
  • kan bruke kunst og formkultur som referanse for skapende virksomhet
  • kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø
  • kan legge til rette for bruk av digitale medier som verktøy for barn, unge og voksne i deres skapende prosesser.
  • kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære,
  • kan beskrive, drøfte og vurdere relevant teori i forhold til skapende arbeid

Generelle kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for undervisning og veilede i ulike typer idéutvikling og designprosesser
  • kan bruke relevante metoder for forsøks- og utviklingsarbeid innen fagområdet
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter.

Assessment

1. Muntlig prosjektoppgave

To interne sensorer.

2. En individuell skriftlig oppgave

Vurderes av intern og ekstern sensor.

Permitted exam materials and equipment

Målgruppe

Målgruppe for studiet er lærere i videregående opplæring, folkehøgskole og grunnskolen.

Opptakskrav

Bestått faglærerutdanning eller bachelorgrad innen visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Det kreves til sammen 60 studiepoeng innen disse fagene. Annen relevant utdanning tilsvarende bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng, innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

Grading scale

Studiet består av følgende to deler:

Del 1: Design og idéutvikling (10 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til forskjellige designperspektiv og arbeidsmetoder.

Del 2: Fagdidaktikk (5 studiepoeng)

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til design og idéutvikling som undervisningsområde i skolen.

Examiners

1. Mappeeksamen med uttrekk

Vurderes av intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.

2. Prosjektoppgave - individuell

Prosjektoppgaven vurderes av intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.