EPN-V2

FKH1200 Study of professions 1 Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Fagdidaktikk

    Studenten

    • har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
    • har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
    • har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
    • har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
    • har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag

    Pedagogikk

    Studenten

    • har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
    • har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
    • har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
    • kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
    • har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
    • kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring

    Ferdigheter

    Fagdidaktikk

    Studenten

    • kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
    • kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
    • kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
    • kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
    • kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn

    Pedagogikk

    Studenten

    • kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
    • kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
    • kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
    • kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
    • kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
    • kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
    • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
    • kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
  • Teaching and learning methods

    Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

    Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • En fagdidaktisk oppgave knyttet til fagfeltet.
    • En muntlig presentasjon i grupper over et pedagogisk tema.
    • En muntlig grupperapport knyttet til praksis i grunnskolen.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

    Det kreves 80 prosent frammøte med deltakelse i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse:

  • Assessment

    Eksamen i profesjonsfaget er delt i to. En eksamen for pedagogiske emner og en for fagdidaktiske emner.

    1. Fagdidaktiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager knyttet til praksisopplæringen, se egen emneplan for praksisopplæring (ca. 1500-1700 ord). Teller 40 prosent av sluttkarakter.
    2. Pedagogiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager (ca. 2000-2500 ord). Teller 60 prosent av sluttkarakter.
  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    Karakterskala fra A til F.

  • Examiners

    Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.