Programplaner og emneplaner - Student
FKH1200 Study of professions 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
-
Required preliminary courses
Ingen.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Fagdidaktikk
Studenten
- har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
- har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
- har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
- har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag
Pedagogikk
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
- har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
- kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
- har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
- kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
- kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
- kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
- kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
- kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn
Pedagogikk
Studenten
- kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
- kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
- kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
- kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
- kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
- kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
- kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
-
Teaching and learning methods
Opptak til studiet.
-
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
- kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
- kjenner til vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder
- har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
- kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
- har kunnskap om etisk teori og yrkesetiske prinsipper
- har kunnskap om stats og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk: velferdsstatens utvikling og sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer, lover og forskrifter
- har kunnskap om pasientsikkerhet og kvalitet i sykepleie
- har kunnskap om det kulturelle mangfold i Norge
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i ulike relasjoner
Ferdigheter: Studenten
- kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig
- kan gjøre rede for ulike etiske teorier og prinsipper
- kan kommunisere, veilede og samhandle med pasienter, pårørende, ansatte og medstudenter
- kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte
Generell kompetanse: Studenten
- kan formidle fagstoff om stats og kommunalkunnskap og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
- kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesielt vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
-
Assessment
Forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, søkekurs på læringssenteret og selvstudier.
-
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på workshop og seminar
- Studieoppgave 1
Sykepleiens faglige grunnlag
1a) Fokus på etikk
Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etikkrefleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat Omfang 1000 ord (+/-20%) Tilbakemelding fra lærer underveis Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede
1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis
Gruppeoppgave Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar Omfang 1000 ord (+/-20%)
- Studieoppgave 2
Stats og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk.
2a) Fokus på helse og sosialrett
Individuelt fagnotat Omfang 2000 ord (+/-20%)
2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten
Individuell elektronisk flervagstest 100% riktig innlevert til fastsatt tid
-
Grading scale
Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.
-
Examiners
Særtrykk fra lovdata: Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, Spesialisthelsetjenesteloven, Psykisk helsevernloven og godkjent ordbok.