EPN-V2

FKH1200 Study of professions 1 Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Fagdidaktikk

    Studenten

    • har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
    • har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
    • har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
    • har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
    • har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag

    Pedagogikk

    Studenten

    • har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
    • har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
    • har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
    • kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
    • har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
    • kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring

    Ferdigheter

    Fagdidaktikk

    Studenten

    • kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
    • kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
    • kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
    • kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
    • kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn

    Pedagogikk

    Studenten

    • kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
    • kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
    • kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
    • kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
    • kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
    • kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
    • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
    • kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
  • Teaching and learning methods

    Opptak til studiet.

  • Course requirements

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap: Studenten

    • har kunnskap om sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
    • kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
    • kjenner til vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder
    • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
    • kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
    • har kunnskap om etisk teori og yrkesetiske prinsipper
    • har kunnskap om stats og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk: velferdsstatens utvikling og sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer, lover og forskrifter
    • har kunnskap om pasientsikkerhet og kvalitet i sykepleie
    • har kunnskap om det kulturelle mangfold i Norge
    • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon i ulike relasjoner

    Ferdigheter: Studenten

    • kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig
    • kan gjøre rede for ulike etiske teorier og prinsipper
    • kan kommunisere, veilede og samhandle med pasienter, pårørende, ansatte og medstudenter
    • kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte

    Generell kompetanse: Studenten

    • kan formidle fagstoff om stats og kommunalkunnskap og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
    • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesielt vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet

  • Assessment

    Forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, søkekurs på læringssenteret og selvstudier.

  • Permitted exam materials and equipment

    For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

    • Minimum 80 % tilstedeværelse på workshop og seminar
    • Studieoppgave 1

    Sykepleiens faglige grunnlag

    1a) Fokus på etikk

    Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etikkrefleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat Omfang 1000 ord (+/-20%) Tilbakemelding fra lærer underveis Oppgavene legges fram og diskuteres i studiegruppen med studiegruppeveileder tilstede

    1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis

    Gruppeoppgave Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et seminar Omfang 1000 ord (+/-20%)

    • Studieoppgave 2

    Stats og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk.

    2a) Fokus på helse og sosialrett

    Individuelt fagnotat Omfang 2000 ord (+/-20%)

    2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten

    Individuell elektronisk flervagstest 100% riktig innlevert til fastsatt tid

  • Grading scale

    Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.

  • Examiners

    Særtrykk fra lovdata: Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, Spesialisthelsetjenesteloven, Psykisk helsevernloven og godkjent ordbok.