EPN-V2

FK3300 Specialisation in Practical-didactical Teaching Course description

Course name in Norwegian
Fordypning i praktisk-metodisk aktivitetslære
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Innholdet i dette emnet har to hovedformål: For det første skal studenten skal få muligheten til å fordype seg i et selvvalgt aktivitetsområde og utvikle dybdeforståelse for praktisk-metodiske forhold som er avgjørende for undervisning og læring innenfor aktivitetsområdet.. For det andre skal studenten få muligheter til å utvikle egen undervisningspraksis gjennom studentstyrt undervisning, under veiledning av faglærer og medstudenter. Innholdet i emnet er koblet til praksis i skolen i gjeldende semester.

Studentene kan velge mellom hovedemnene (1) friluftsliv, svømming og livberging, eller (2) bevegelsesaktiviteter inne og ute.

Required preliminary courses

Emnet omfatter en tverrfaglig bacheloroppgave innen profesjonsfaget og yrkesfaget, studentene velger selv om oppgaven skal forankres i yrkesfaglig bredde eller dybde.

Emnet består av 30 studipoeng i profesjonsfag og yrkesfag

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap innenfor et selvvalgt aktivitsområde
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke passende didaktiske modeller og undervisningsprinsipper og reflektere rundt deres sterke og svake sider i forhold til undervisning i valgt emne
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen salaktivitet og dans, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
  • kan undervise ulike treningsmetoder og grunnleggende ferdigheter innen salaktivitet, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
  • kan analysere læreplaner i kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i fagdidaktisk teori, basisfagteori og praksis i grunnskolen og videregående opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
  • kan legge til rette for kroppslig aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Content

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av tverrfaglig bacheloroppgave (YF/PF)

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-,samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring;og begrunnelse.

Assessment

Arbeidskrav

Ingen.;

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Permitted exam materials and equipment

Del 1: Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen. Alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekt metode for kildehenvisning.

Del 2: Bacheloroppgaven og arbeidskrav 20

Grading scale

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
  • har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er og innebærer i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid i skolen
  • kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige tenkemåter innen det pedagogiske og spesialpedagogiske fagfeltet
  • har inngående kunnskap om lærevansker og læringsbarrierer i et individ- og systemperspektiv
  • har inngående kunnskap om den spesialpedagogiske tiltakskjeden og om interprofesjonelt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma for undervisning i skolen
  • kan identifisere lærevansker og læringsbarrierer og anvende strategier slik at elevene kan inngå i et inkluderende læringsfellesskap
  • kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
  • kan kritisk utvikle og anvende en individuell opplæringsplan som verktøy for undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
  • kan formidle forskningsbasert pedagogisk og spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse og justering egen praksis