Programplaner og emneplaner - Student
FK3300 Specialisation in Practical-didactical Teaching Course description
- Course name in Norwegian
- Fordypning i praktisk-metodisk aktivitetslære
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive de vanligste årsakene til utviklingshemming, samt de mest vanlige diagnoser og syndromer
- kan gjøre rede for overordnede forklaringsmodeller i psykologi
- kan forklare biologisk, kognitiv og psykologisk normalutvikling med henblikk på skjevutvikling og avvik fra normalutvikling
- kan gjøre rede for ulike teorier og modeller om helse, funksjonsnedsettelser og funksjonshemming
- kan gjøre rede for levekår for personer med utviklingshemming og for personer med andre funksjonsnedsettelser
- kan gjøre rede for velferdspolitiske føringer før og nå og hvilke konsekvenser de har for vernepleierens tjenesteutøvelse
- kan gjøre rede for sentral lovgivning for velferdstjenestene og lovverk som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelser
- kan beskrive det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen
- kan gjøre rede for vitenskapsteori og forskningsmetode og betydningen dette har for vernepleierens tjenesteutøvelse
- kan beskrive grunntrekkene i kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
- kan gjøre rede for kunnskapsbasert tjenesteutøvelse og trinnene i kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan vise ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelse
- kan diskutere strategier for inkludering av personer med funksjonsnedsettelser
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium og prosjektarbeid. Studentene blir delt inn i prosjektgrupper der pensum samt artikler skal benyttes for å belyse en oppgitt case. Prosjektgruppens casearbeid blir diskutert og veiledet i seminarer bestående av flere grupper med samme case. Avslutningsvis skal prosjektgruppen presentere sitt prosjektarbeid for de andre studentene.
Learning outcomes
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- prosjektarbeid i gruppe på 6 studenter:
- Minimum 80 prosent deltakelse i prosjektgruppe for utarbeidelse og presentasjon av mini-prosjekt. Prosjektgruppene får case utdelt ved emnets start.
- 100 prosent deltakelse ved presentasjon av prosjekt for medstudenter
Content
- Fagdidaktikk
- Fordypning i valgfritt aktivitetsområde
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer, inntil 2000 ord
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Gradert skala A-F
Permitted exam materials and equipment
En intern og en ekstern sensurerer vurderer 20 prosent av besvarelsene. 2 interne sensorer fortsetter deretter sensuren. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for de interne sensorenes vurdering
Grading scale
10 stp. overlapp med VERN1210/VERNL1210/VERN1210;
Examiners
Deleksamen 1: To interne sensorer.
Deleksamen 2: To interne sensorer.
En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.