EPN-V2

FK3300 Specialisation in Practical-didactical Teaching Course description

Course name in Norwegian
Fordypning i praktisk-metodisk aktivitetslære
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive de vanligste årsakene til utviklingshemming, samt de mest vanlige diagnoser og syndromer
  • kan gjøre rede for overordnede forklaringsmodeller i psykologi
  • kan forklare biologisk, kognitiv og psykologisk normalutvikling med henblikk på skjevutvikling og avvik fra normalutvikling
  • kan gjøre rede for ulike teorier og modeller om helse, funksjonsnedsettelser og funksjonshemming
  • kan gjøre rede for levekår for personer med utviklingshemming og for personer med andre funksjonsnedsettelser
  • kan gjøre rede for velferdspolitiske føringer før og nå og hvilke konsekvenser de har for vernepleierens tjenesteutøvelse
  • kan gjøre rede for sentral lovgivning for velferdstjenestene og lovverk som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelser
  • kan beskrive det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen
  • kan gjøre rede for vitenskapsteori og forskningsmetode og betydningen dette har for vernepleierens tjenesteutøvelse
  • kan beskrive grunntrekkene i kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
  • kan gjøre rede for kunnskapsbasert tjenesteutøvelse og trinnene i kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelse
  • kan diskutere strategier for inkludering av personer med funksjonsnedsettelser

Required preliminary courses

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium og prosjektarbeid. Studentene blir delt inn i prosjektgrupper der pensum samt artikler skal benyttes for å belyse en oppgitt case. Prosjektgruppens casearbeid blir diskutert og veiledet i seminarer bestående av flere grupper med samme case. Avslutningsvis skal prosjektgruppen presentere sitt prosjektarbeid for de andre studentene.

Learning outcomes

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • prosjektarbeid i gruppe på 6 studenter:
    • Minimum 80 prosent deltakelse i prosjektgruppe for utarbeidelse og presentasjon av mini-prosjekt. Prosjektgruppene får case utdelt ved emnets start.
    • 100 prosent deltakelse ved presentasjon av prosjekt for medstudenter

Content

  • Fagdidaktikk
  • Fordypning i valgfritt aktivitetsområde

Teaching and learning methods

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer, inntil 2000 ord

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F

Permitted exam materials and equipment

En intern og en ekstern sensurerer vurderer 20 prosent av besvarelsene. 2 interne sensorer fortsetter deretter sensuren. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for de interne sensorenes vurdering

Grading scale

10 stp. overlapp med VERN1210/VERNL1210/VERN1210;

Examiners

Deleksamen 1: To interne sensorer.

Deleksamen 2: To interne sensorer.

En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.