EPN-V2

FK3100 Professional Development Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutvikling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. Lærernes kjerneoppgave er å fremme elvenes læring og utvikling. Dette krever også at læreren utvikler seg både profesjonelt og personlig. Derfor er lærerens profesjonelle utvikling hovedfokus i dette emnet. Dette er viktig for å være i stand til å møte et samfunn i stadig forandring, mestre utfordringer dette medfører og hjelpe barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever god problemløsningsevne og kritisk refleksjonsevne på forskjellige nivåer. Sentralt står det å møte ulike problemstillinger, caser og scenarier fra skolehverdagen og øve seg på å analysere og løse slike problemstillinger selvstendig og sammen med andre. I undervisning skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer.

  • Required preliminary courses

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
    • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
    • har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
    • har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
    • har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
    • har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
    • kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
    • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
    • kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
    • kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
    • kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
    • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
    • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
    • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
    • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
    • kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig
  • Content

    • Profesjonell utvikling
    • Case-studier
    • Svømming og livberging
    • Dans

  • Teaching and learning methods

    Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
    • 80 % deltakelse i seminarer.
    • Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
    • Utviklingsvideo av egenferdighet i svømming (ca. 5-10 minutter): fokus på egenutvikling ved å filme i oppstarten av svømmeundervisningen og slutten.
    • Video av danseforestilling og logg som knytter forestillingen til relevant faglitteratur.
    • Gjennomført livredningsprøve utendørs.
  • Assessment

    Individuell muntlig eksamen uten forberedelsestid, ca. 30 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Gjennomføres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Intern og ekstern sensor.