Programplaner og emneplaner - Student
FK2100 Learning and Assessment in Physical Education Course description
- Course name in Norwegian
- Læring og vurdering i kroppsøving
- Study programme
-
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kroppsøvingslærere skal lede barn og unges læringsarbeid, og studentene vil i dette emnet få bred kunnskap om sentrale læringsteorier som belyser læringsprosesser fra ulike innfallsvinkler. Kroppsøvingsfagets egenart gjør at kroppslig læring og motorisk utvikling vil ha en sentral plass i undervisningen, og fysisk aktiv læring vil fremheves som et sentralt begrep for slik å ivareta det tverrfaglige perspektivet i faget og belyse den betydning motorisk kompetanse og fysisk aktivitet kan ha for læringsprosesser også i andre fag.
Studentene vil også få innføring i sentrale teorier innenfor utvikling av selvoppfatning og motivasjon, og hvordan de som lærere kan bidra til å tilrettelegge for et godt læringsmiljø som styrker elevenes motivasjon, selvoppfatning og evne til selvregulering.
Undervisningen vil også legge vekt på at studentene skal tilegne seg kunnskap til å kunne vurdere elevers læring og utvikling i faget, og bli kjent med og skille mellom begrepene vurdering for læring og vurdering av læring.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer i kroppsøving
- har kunnskap om ulike læringsteorier som er relevante for undervisning
- kan gjøre rede for et utvalg motivasjonsteorier og diskutere deres relevans for undervisning og læring
- har kunnskap om den særskilte rollen kroppsøving og idrettsfag kan ha for den enkeltes personlige utvikling og evne til å skape gode relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike læringsteorier i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
- kan bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring og legge til rette for elevenes egenvurdering
- kan benytte ball-/spillhjulet til å utvikle nye ballspillformer med formål å fremme elevers læring i kroppsøving og idrettsfag
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere over profesjonsetiske dilemmaer knyttet til vurdering i kroppsøving
Content
Knowledge
The student
- knows various definitions of culture
- has broad knowledge about various business cultures
- has general knowledge of the main patterns of cross-cultural business behaviour
- has knowledge of various aspects of cross-cultural communication, management and interaction
- has knowledge about verbal and non-verbal communication in various cultures
- knows the most influential theories of cross-cultural communication
Skills
The student
- can deal with intercultural challenges in professional situations in the business world
- can communicate well within a professional, intercultural context
- can work well in international teams
- can interact in cross-cultural business situations while taking into account differences of business customs and behavior
- can analyze, compare and contrast different business cultures
- is able to discuss and reflect on various aspects of cultural differences
- can present and discuss business issues in an international and intercultural context
Competence
The student
- can apply his/her knowledge of cross-cultural communication and business cultures in professional situations
- can function well in most professional intercultural situations
- has developed his/her cultural sensitivity
Teaching and learning methods
Det vektlegges stor grad av variasjon i undervisningsformer med utstrakt bruk studentaktive arbeidsformer som seminararbeid, workshops og ulike diskusjonsforum, og dette nært knyttet til praktisk undervisning på ulike arenaer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
- 80 % deltakelse på seminar.
- Studentene skal i gruppe på 2-4 utarbeide og utvikle et eget ballspill, og gjennomføre en leksjon på 60 minutter med medstudenter.
- Hver gruppe skal også levere en logg på 1200 ord +/- 10 % som innbefatter planskjemaet for økten, og begrunnelser i forbindelse med utarbeidelsen av spillet og gjennomføringen av leksjonen.
Assessment
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell mappevurdering med følgende produkter inkludert:
- Essay om lærings- og motivasjonsteori (3000 ord +/- 10 %)
- Refleksjonsnotat som dokumenterer med-studentvurdering på mappeprodukt 1 (1000 ord +/- 10 %)
- Refleksjonsnotat fra praksis (2000 ord +/- 10 %)
Deleksamen 2
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Mappen kan omarbeides ved ny eksamen, mens muntlig eksamen må tas på nytt ved ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
The aim of the course is to provide the students both with the theoretical basis of cross-cultural communication and to develop their practical skills in dealing with cross-cultural encounters in the global workplace.
Examiners
No prerequisites.